نمای داخلی مدرن

فهرست مقاله "نمای داخلی مدرن"

گرچه زیبایی و جنبه­های ظاهری یک نمای داخلی، مهم­ترین و اولین نیاز بسیاری از افراد از یک سازه است؛ اما راحتی و کارایی این محیط نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. افرادی که زیبایی و کارایی یک نمای داخلی را در کنار یکدیگر می­ خواهند، بهترین گزینه برای آنان، نمای داخلی مدرن است.

این سبک در کنار راحتی و کارامدی دکور و مبلمان و چیدمان، به جنبه­های زیبایی آن نیز پرداخته و سعی کرده است با استفاده از تکنولوژی و مدرنیته روز دنیا، بهترین ترکیب را ایجاد کند.

دکوراسیون مدرن دارای عناصر و ویژگی­های متعددی است و آن را می­توان برای تمامی بخش­های منزل اجرا کرد. در ادامه به بررسی دقیق­تر این موارد پرداخته شده است.

نمای داخلی مدرن

ویژگی نما مدرن:

نما داخلی مدرن از عناصر و مشخصه­هایی برخوردار است که آن را به خوبی نسبت به دیگر سبک­های دکور و طراحی داخلی متمایز کرده است.

اولین مشخصه­ای که در این سبک به چشم می­خورد، سادگی و مینیمال بودن سبک طراحی آن است. در این سبک، سعی شده است تا معماری و طراحی اجزا، در ساده­ترین حالت، ایجاد فضایی آرام و فاقد جزئیات شلوغ باشد. همچنین چیدمان فضا و فضابندی محیطی به نحوی ست که فضاها باز ولی پیوسته با یکدیگر باشند. این ویژگی، امکان چند منظوره از تمامی فضاها را ایجاد می­کند. به عنوان مثال، به جای آشپزخانه بسته، آشپزخانه به کمک اوپن سنگی یا جزیره، با پذیرایی و راهرو مرتبط است.

رنگ­هایی که در این سبک دیده می­شوند، در طیف خنثی بوده و همین مساله، حس روشنایی و تمیزی را در محیط افزایش می دهد. در کنار این رنگ­های خنثی، برخی جزئیات با رنگ­های برجسته نیز حضور دارند تا کنتراست محیطی ایجاد کرده و به جذابیت فضا افزوده کنند.

از دیگر مشخصات زیبا در این سبک نما داخلی، استفاده از متریال طبیعی و مصنوعی در کنار یکدیگر است. در سبک مدرن از موادی طبیعی مثل چوب، سنگ و شیشه در کنار موادی مصنوعی مثل فلزات، بتن و … استفاده شده است که این حالت، تضادی ویژه را ایجاد کرده است.

حضور نورپردازی طبیعی و مصنوعی در سبک مدرن، از لازمه­های اصلی در این امر است. در وهله اول، با طراحی پنجره، دیوار شیشه­ای، و موارد دیگر، سعی می­شود تا نور طبیعی را به حداکثر میزان ممکن به داخل سازه هدایت کنند. در کنار آن، با کمک سیستم نورپردازی نیز نور مصنوعی به فضا داده می­شود. این نور پردازی به کمک لوستر­های مدرن، نور پردازی مخفی و استفاده از تجهیزات نوری هوشمند صورت می­گیرد.

از مهم­ترین ارکانی که در این سبک وجود دارد، نقش تکنولوژی و هوشمندسازی در تمامی بخش­های نما داخلی است. این مساله می­تواند به صورت نصب سیستم­های هوشمند صوتی تصویری، نور پردازی، سرمایش و گرمایش، اتوماسیون، امنیت و … باشد.

این ویژگی­ها در کنار یکدیگر، ترکیبی محبوب و پرطرفدار را ایجاد کرده اند که می­توان آن را برای تمامی سازه­ها در ابعاد و شرایط مختلف طراحی و اجرا نمود. در ادامه، به بررسی ایده­های اصلی برای طراحی انواع بخش­های منزل به سبک مدرن خواهیم پرداخت.

نمای داخلی مدرن

پذیرایی سبک مدرن:

سالن پذیرایی به سبک مدرن، معمولا دارای فضایی باز و پیوسته است و یا از دیوارهایی کم یا نیمه باز برای جدا کردن دیوار استفاده می­شود.  حضور پلان باز در این فضاها به این مساله کمک می­کند.

رنگ خنثی در اکثر بخش­های این فضا دیده می­شود. اعمل از کاغذ دیواری با رنگ خنثی، پرده­ و کوسن های طیف رنگ مشابه، و …  مبلمان و وسایل استراحت در این فضا، راحت و بدون پیچیدگی­های خاص ظاهری هستند. به منظور حفظ سبک، سعی شده است تا از مبلمانی استفاده شود که ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی در کنار یکدیگر باشد. مثل ترکیبی از پایه­های چوبی یا فلزی در کنار پشتی­هایی با پارچه­های طرح ساده. این مبلمان کم حجم، چند منظوره و قابل حمل آسان هستند. همچنین در سالن پذیرایی، لوازم جانبی مثل انواع سیستم صوتی تصویری به روز نیز حضور دارند.

نور در این فضا به کمک پنجره­های بزرگ یا لوستر­های مدرن است که قابلیت­هایی مثل تنظیم شدت نور، کنترل و تایمر و … را دارند. نور پردازی در هال را می­توان به صورت متمرکز طراحی کرد تا تاکید آن بر محلی خاص باشد؛ مثلا بر روی لوازم دکوری خاص، بر روی میز نهارخوری(در صورت حضور این محیط در پذیرایی) و … .

کفپوش در این دکور از نوع کفپوش با چوب طبیعی، سنگ طبیعی مثل مرمر، سرامیک و … است.

در نهایت، تجهیزات دکوراتیو در سبک مدرن باید در خلوت­ترین حالت باشد. به این منظور می­توان برخی آثار هنزی مثل تابلو یا مجسمه بوده؛ با به صورت گیاهان آپارتمانی خاص، کتابخانه­های مدرن یا غیره.

نمای داخلی مدرن

اتاق خواب به سبک مدرن:

در اتاق خواب مدرن، تاکید اولیه بر راحتی است. در این نوع اتاق خواب، مبلمان اضافه، میز و کمدهای غیر ضروری و غیره در حداقل تعداد قرار دارند. کمدها از نوع کم دیواری هستند تا فضای اتاق بازتر و منظم باشد.

رنگ­هایی که در اتاق استفاده می­شود، از نوع خنثی ولی ملایم هستند ولی رنگ­های تکمیلی نیز استفاده می­شوند؛ مثل آبی کمرنگ، سبز پسته ای و غیره تا کنتراستی را ایجاد کند. این رنگ بندی در کاغذ دیواری، روتختی، پرده و غیره دیده می­شود.

تختخواب مدرن معمولا بسیار ساده و بدون جزئیات اضافه مثل تاج است  و جنسی مثل فلز یا چوب دارد. می­توان برای تکمیل دکور، نیمکت یا مبلمان ساده، میز توالت چوبی مینیمال و یا اشیا دکوراتیو کوچکی در اتاق قرار داد.

نورپردازی اتاق خواب مدرن علاوه بر پنجره، از طریق چراغ مخفی، آباژورهای کنار تخت و لامپ­های دیواری مدرن است.

از نظر تکنولوژی، حضور سیستم­های مدرن بی سیم، راحتی و آرامش بیشتری را به محیط می­دهد.

نمای داخلی مدرن

آشپزخانه سبک مدرن:

آشپزخانه مدرن دارای پلان باز بوده و فضای نشیمن یا نهارخوری متصل است. جزیره  در این فضا علاوه بر افزایش مدرنیته و زیبایی، فضایی برای نشستن و کار کردن نیز محسوب می­شود.

رنگ­هایی که در آشپزخانه مدرن وجود دارد، معمولا سفید، خاکستری، مشکی و رنگ چوب است. این رنگ در کف، دیوارها، کابینت و دیگر جزئیات دیده می­شود.

کف آشپزخانه می­تواند از جنس سنگ مرمر، گرانیت، کوارتز و یا چوب­های طبیعی باشد؛ که با توجه به نیاز به تمیزی مداوم، استفاده از انواع سنگ و سرامیک نسبت به چوب توصیه­شده تر و ایمن­تر است. حضور متریال براق و صاف، کمک می­کند تا نور به خوبی منعکس شده و فضا روشن­تر و باز جلوه کند.

کابینت­هایی که در این سبک استفاده می­شوند، معمولا فاقد دستگیره هستند و سیستم­های باز و بسته شدن مگنتی و کشویی دارند. همچنین اکثر فضاهای ذخیره سازی به صورت کشو و کمد مخفی است تا فضا خلوت­تر جلوه کند.

لوازم خانگی که در این بخش استفاده می­شوند، معمولا به صورت لوازم توکار هستند و به صورتی  نصب می­شود که درون دیوار و کمد قرار بگیرد. این لوازم دارای تکنولوژی روز دنیا هستند، مثل صفحات لمسی، کنترلی و … .

نمای داخلی مدرن

سرویس بهداشتی سبک مدرن:

سرویس بهداشتی سبک مدرن سبکی ساده، تمیز و با استایل مینیمال است. در این نوع محیط، استفاده بهینه از فضا اولویت دارد. در نتیجه سعی شده است تا از تمامی فضاها به نحو مطلوبی استفاده شود. یکی از طراحی­های رایج در این سبک، حضور حمام­ های کابینی و شیشه­ای، یا تعبیه وان است.

سطوح و متریال در این سبک، از کیفیت بالایی برخوردار هستند تا در شرایط برخورد طولانی مدت با رطوبت و مواد شوینده، جنس آنان ضعیف نشده و تغییر ظاهر ندهند. استفاده از متریال صاف و براق مثل انواع سنگ و سرامیک، تمیز کردن را تسهیل کرده و نور را به خوبی منعکس می­کند.  این ویژگی در کف، دیوار، سقف، سطوح شیشه­ای مثل کابین دوش و روشویی دیده می­شود.

سبک طراحی روشویی در این استایل، ساده با خطوط صاف هندسی است که معمولا بجای داشتن پایه، در دیوار نصب می­شود. شیرآلات در این سبک نیز معمولا ساده ولی مدرن هستند؛ مثل شیرآلات با حسگر دستی، دوش­های بزرگ و چند جهته و … . این مشخصه­ها علاوه بر ظاهری لوکس، کارایی سرویس بهداشتی را نیز افزایش خواهد داد. جنس کروم و استیل ضد زنگ  برای این تجهیزات معمولا دوام زیادی دارد.

نور پردازی می­تواند به کمک نورهای مخفی پشت شیشه، نور مخفی سقفی و یا در زیر روشویی، و یا به کمک چراغ­های دیواری مدرن باشد.

آینه­های مدرنی که برای سرویس­ بهداشتی طراحی شده­اند که ضد آب و بخار بوده، بدون هرگونه حاشیه اضافی هستند و دارای نور مخفی هستند. این نوع آینه در سرویس بهداشتی مدرن به زیبایی محیط افزوده خواهد کرد.

 

جدول خلاصه:

ویژگی‌های نمای داخلی مدرن:
پلان باز، چیدمان ساده، استفاده بهینه از فضا
رنگ­های خنثی
مواد با کیفیت طبیعی  و مصنوعی
مبلمان ساده و مینیمال راحتی
نور پردازی به کمک پنجره و نور مصنوعی
تکنولوژی هوشمند در تمامی بخش­ها
فضاهای ذخیره سازی
کفپوش های مقاوم، کاغذ دیواری و …
تاکید بر آرامش و راحتی

 

سوالات متداول:

برای منزل کوچک، دکور مدرن مناسب تر است یا دکور کلاسیک؟

دکور مدرن بهتر است. دکور کلاسیک فضا را کوچک­تر جلوه می­دهد.

 

برای آشپزخانه مدرن چه تجهیزات دکوراتیوی می­توان استفاده کرد؟

گلدان و گیاهان طبیع، چراغ آویز دکوراتیو، ساعت دیواری مدرن، ظروف دکوراتیو، پرده کرکره­ای خاص مثل کرکره­های فلزی یا چوبی.

 

چه سبک مبلمانی برای دکور مدرن مناسب است؟

مبلمانی با طراحی مینیمال، مبلمان فرانسوی، مبل­های بدون دسته و راحتی. کاناپه ساده و تک رنگ، نیمکت و …. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *