مصالح ساختمانی ضد حریق

فهرست مقاله "مصالح ساختمانی ضد حریق"

آیا به دنبال بهترین مصالح ساختمانی با مقاومت بالا در برابر حریق هستید؟ استفاده از این متریال‌ها برای صدور مجوز ساخت و ساز موضوع مهمی است؛ همچنین در اماکن عمومی به دلیل افزایش امنیت جانی و مالی افراد توجه زیادی به آن می‌شود. مصالح ساختمانی ضد حریق مانند آجر، سنگ طبیعی، فولاد، سیمان آزبست و متریال‌های جدید مانند پلی یورتان کاربرد زیادی دارند.

برخی از مصالح ساختمانی با مقاومت بالا در برابر حریق به صورت ترکیب استفاده می‌شوند؛ برای مثال ایجاد یک پوشش محافظتی با بتن نسوز یا آجر در اطراف ستون‌های فولادی مقاومت سازه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اگر به دنبال هزینه استفاده از مصالح ساختمانی ضد حریق هستید ادامه مطلب را از دست می‌دهید.

 

چرا از مصالح ساختمانی ضد حریق استفاده کنیم ؟

حساسیت بالا مسائل آتش سوزی و انتشار آن نیاز به استفاده از مصالح ساختمانی ضد حریق را نشان می‌دهد؛ به طوری که برخی از استانداردهای مورد نیاز جهت کسب مجوز ساخت و ساز در این زمینه مطرح می‌شوند. به کار گیری این مصالح علاوه بر افزایش امنیت جانی و مالی طول عمر ساختمان در صورت بروز حوادث غیرمترقبه را افزایش می‌دهد.

برخی مراکز عمومی به دلیل تعداد بالا مراجعه کنندگان اهمیت بالاتری در استفاده از مصالح ساختمانی ضد حریق دارند؛ برای مثال در طراحی و اجرا سازه‌های تعددی مانند بیمارستان‌ها، هتل‌ها و غیر استفاده از این مصالح رایج است. این موضوع در مجتمع‌های مسکونی عظیم با تعداد ساکنین بالا نیز اهمیت بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.

 

مصالح ساختمانی ضد حریق

سیمان از بهترین مصالح ساختمانی ضد حریق

اگر به دنبال متریالی با مقاومت بالا در برابر آتش هستید بهتر است به سراغ نوعی سیمان با نام آزبست بروید. استفاده از این گروه مصالح ساختمانی ضد حریق امنیت جانی و مالی زیادی را ایجاد می‌کند؛ زیرا نقطه ذوب این ماده بالای ۸۰۰۰ درجه سانتی‌گراد است که عدد فوق العاده خوبی در این زمینه محسوب می‌شود.

به کارگیری سیمان آزبست در پوشش دیوارهایی با اهمیت بالا در زمینه مقاومت حریق توسط مهندسین معمار و عمران انجام می‌شود؛ همچنین تجهیز سقف به دلیل وزن پایین این متریال و خاصیت منحصر به فرد آن در زمینه جلوگیری از انتشار حریق رایج است.

هزینه خرید مقرون به صرفه سیمان آزبست از دیگر عواملی است که افراد زیادی را به سمت استفاده از این متریال تشویق می‌کنند؛ با صرف هزینه اقتصادی می‌توانید ویژگی‌های منحصر به فردی مانند مقاومت بالا در برابر آتش، طول عمر مطلوب و کیفیت منحصر به فرد را داشته باشید.

 

 

پلی یورتان از مصالح ساختمانی ضد حریق

اگر به دنبال مصالح جدید با خاصیت ضد حریقی مطلوب هستید می‌توانید به سراغ پوشش‌های پلی یورتان بروید. این گزینه یکی از بهترین انتخاب‌های موجود در مقایسه با مصالح قدیمی است که با صرف هزینه مقرون به صرف ویژگی‌های متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

استفاده از متریال پلی یورتان نسبت به دیگر گزینه‌های موجود انرژی و زمان کم‌تری می‌طلبد؛ بنابراین با صرفه جویی در هزینه‌های جانبی می‌توانید قیمت کلی کار را کاهش دهید. امنیت بالا در برابر شعله مستقیم آتش و حرارت بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های متریال محسوب می‌شود.

فوم‌های پلی یورتان از دیگر مصالح ساختمانی ضد حریق هستند که به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و قارچ کاربرد زیادی دارند. این متریال علاوه بر مقاومت بالا در برابر حریق قابلیت خاموش کردن آن را نیز برخوردار است؛ همچنین در برابر اشعه ماورا بنفش مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

 

فولاد از معروف‌ترین مصالح ساختمانی ضد حریق

ساختمان‌های فولادی بخش زیادی از سازه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند؛ بنابراین توجه به مقاومت آن‌ها در مقابل حریق‌ها آتش‌سوزی موضوع مهمی است که توسط مهندسین بررسی می‌شود. فولاد نقطه ذوب بالایی دارد که مقاومت نسبی مطلوبی را در برابر حرارت زیاد ایجاد می‌کند؛ اما باید توجه داشته باشید که نرم شدن فولاد در این شرایط امری طبیعی است.

در این شرایط اختصاص دادن مصالح فولادی برای جاگذاری ستون‌های اصلی ساختمان امری منطقی محسوب نمی‌شود؛ بنابراین استفاده از مصالح دیگری مانند آجر به عنوان پوششی محافظتی در اطراف فولاد توسط کارشناسان پیشنهاد شده است. در این شرایط می‌توانید در کنار استحکام بالای فولاد خاصیت ضد حریقی مطلوبی را ایجاد کنید.

 

 

ارزان‌ترین مصالح ساختمانی ضد حریق چیست؟

بدون شک آجر یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که مقاومت خوبی در برابر آتش و حریق را از خود نشان می‌دهد. به کارگیری این متریال در قسمت‌های مختلف سازه  موجب کاهش اکثری هزینه‌های مصرفی می‌شود. عوامل متعددی بر روی میزان مقاومت آجرهای ساختمانی در برابر حرارت بالا و آتش تاثیرگذار هستند.

مواد اولیه به کار رفته در ساخت آجر و نحوه پختن آن از مهم‌ترین عواملی هستند که میزان مقاومت این گروه از مصالح ضد حریق را دستخوش تغییر می‌کنند؛ همچنین ابعاد آجر موضوع مهمی است که در زمینه‌های حساس باید به آن توجه کنید. آجرهای معمولی دارای نقطه ذوب ۱۳ هزار درجه‌ای هستند.

برخی آجرهای نسوز با مقاومت حداکثری در برابر حریق از نقطه ذوب بالای ۲۵ هزار درجه  برخوردارند. چگونگی کار گذاشتن آجر در قسمت‌های مختلف ساختمان مدت زمان مقاومت در برابر حریق یا حرارت بالا را تعیین می‌کند؛ به طوری که در صورت استفاده از ملات سیمانی با کیفیت دیوار آجری توانایی تحمل ۱ تا ۴ ساعت را دارد.

 

مصالح ساختمانی ضد حریق

بتن‌های ضد حریق از بهترین مصالح ساختمانی

اگر به دنبال یک متریال منحصر به فرد با انتقال حرارتی پایین هستید بهتر است به سراغ مصالح بتنی بروید. ترکیب به کار رفته در ساخت بتن مهم‌ترین عاملی است که برای مقاومت این دسته از مصالح ساختمانی در برابر حریق تاثیر می‌گذارد. سیمان و سنگ‌ریزه پایه اساس بتن نسوز را تشکیل می‌دهند که به نسبت‌های مختلف وجود دارند.

سنگ‌ریزه‌های طبیعی به دلیل داشتن حجم زیادی از رطوبت در هنگام حرارت بالا موجب پخته شدن بتن می‌شوند. در این شرایط مقاومت مصالح ساختمانی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و احتمال تخریب سازه افزایش می‌یابد. بتن در اغلب موارد به صورت پوشش محافظتی در ستون‌های فولادی به کار می‌رود.

 

 

گچ و گچ بری از کارآمدترین مصالح ساختمانی ضد حریق

پنل‌های پیش ساخته از مواد بر پایه گچ معدنی از دیگر متریال‌های ضد حریق پرکاربرد در سازه‌های مختلف هستند. این مصالح به صورت آماده تولید شده و جهت تجهیز قسمت‌های متعددی از ساختمان می‌توان آن‌ها را به کار برد. محدودیت استفاده از این مصالح موضوعی است که پیش از انتخاب نهایی باید به آن توجه کنید.

پنل‌های پیش ساخته به دلیل مقاومت پایین در برابر رطوبت باید در محیط‌های داخلی به کار گرفته شود؛ زیرا این مصالح در صورت مجاورت طولانی مدت با رطوبت خاصیت خود را از دست داده و به راحتی تخریب می‌شوند. اگر به دنبال یک متریال مقرون به صرفه با مقاومت بالا در برابر آتش برای استفاده در دیوارهای داخلی هستید می‌توانید به سراغ این گزینه بروید.

 

 

هزینه استفاده از مصالح ساختمانی ضد حریق چقدر است ؟

وجود تنوع بالا در متریال‌های موجود با مقاومت بالا در برابر حریق دست شما برای تصمیم‌گیری را بازتر می‌کند؛ به طوری که با توجه به بودجه و سطح نیاز خود می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. آجرهای نسوز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی ضد حریق هزینه خرید مقرون به صرفه نسبت به دیگر گزینه‌ها دارند.

بتن نسوز به صورت ترکیب با فولاد علاوه بر افزایش استحکام و طول عمر ساختمان و مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی ایجاد می‌کند؛ همچنین هزینه استفاده از این متریال‌های ساختمانی مقرون به صرفه است. وسعت سازه مورد نظر از دیگر عوامل مهمی است که بر روی هزینه نهایی استفاده از این متریال‌ها تاثیر می‌گذارد.

 

سخن پایانی

مصالح ساختمانی ضد حریق به دلیل داشتن نقطه ذوب بالا و ضریب هدایت حرارتی پایین در بسیاری از ساختمان‌ها به کار می‌روند. این متریال‌ها با تنوع بالا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود امنیت جانی و مالی افراد را افزایش می‌دهند. نمونه‌های متعددی مانند آجرهای نسوز، بتن، فولاد، سیمان و پوشش‌های پلی اورتان در این زمینه وجود دارند.

هر کدام از مصالح ساختمانی ضد حریق دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که با بررسی میزان بودجه و سطح نیاز خود می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. تعیین هزینه نهایی استفاده از این مصالح به عوامل متعددی مانند مساحت کلی ساختمان و نوع متریال مورد نظر شما بستگی دارد.

 

مصالح ساختمانی ضد حریق

سوالات متداول

  1. مصالح ساختمانی ضد حریق چه متریال‌های هستند ؟ گزینه‌های متعددی مانند بتن، آجرهای نسوز، فولاد، سیمان آزبست و پوشش پلی یورتان در این زمینه موجود هستند.
  2. بهترین متریال ساختمانی با مقاومت بالا در برابر حریق چیست؟ مصالح آجری به دلیل هزینه خرید مقرون به صرفه و مقاومت بالا در برابر حریق و شعله مستقیم گزینه خوبی محسوب می‌شوند.
  3. هزینه استفاده از مصالح ساختمانی ضد حریق چقدر است؟ قیمت نهایی با توجه به نوع متریال مورد نظر و ابعاد ساختمان متفاوت است.

 

 

مصالح ساختمانی ضد حریق اهمیت سیمان پلی یورتان فولاد آجر بتن گچ بری
توضیحات افزایش سطح امنیت مالی و جانی افراد، صدور پروانه مجاز ساخت و ساز و دستیابی به استانداردهای موجود استفاده از پوشش‌هایی با جنس سیمان آزبست در قسمت‌های مختلف ساختمان مانند سقف‌ها متریال جدیدی با مقاومت منحصر به فرد در برابر حرارت و حریق در شکل‌های پوششی و فوم مقاومت نسبی مطلوب در صورت احاطه شدن با مصالحی مانند آجر و بتن قدیمی‌ترین بر ارزان‌ترین گروه از مصالح ساختمانی ضد حریق مقاومت در برابر حرارت و آتش سوزی تحت تاثیر ترکیب پایه به کارگیری در محیط‌های داخلی و رطوبت پایین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *