طراحی لابی مسکونی

فهرست مقاله "طراحی لابی مسکونی"

لابی ساختمان مسکونی بخشی مهم از هر ساختمان بوده و فضایی جهت ورود ساکنان و میهمانان به شمار می­رود.طراحی لابی مسکونی به نحو مطلوب، تاثیر مثبتی بر ذهن ملاقات کنندگان داشته و می­تواند به عنوان عامل افزایش دهنده سطح کیفیت ساختمان شود.

لابی فضایی ست که محیط بیرون را با محیط داخلی مرتبط کرده و با توجه به کاربردهایی که دارد، باید به گونه­ای طراحی شود که علاوه بر زیبایی و شیک بودن ، کاربردی و ایمن نیز باشد.

طراحی لابی مسکونی بر اساس اصول مهندسی خاصی صورت گرفته و با توجه به اهداف آن، به بخش­های متعددی تقسیم می شود. در ادامه، به بررسی بخش­های مختلف لابی و اهمیت طراحی هریک پرداخته شده؛ و همچنین چند ایده دکوراسیون داخلی برای آن معرفی شده است.

طراحی لابی مسکونی

بخش های مختلف لابی ساختمان:

لابی سازه مسکونی شامل چند بخش اصلی است که هرکدام دارای وظایف و کاربردهای ویژه­ای هستند. طراحی این قسمت­ها بر اساس اندازه، دکوراسیون و سطح لوکس بودن ساختمان، متفاوت خواهد بود. به طور کلی، هر لابی شامل بخش­های زیر است:

  • ورودی اصلی.
  • پذیرش.
  • منطقه نشیمن.
  • فضای اجتماعات.
  • راهروها و مسیرهای دسترسی.
  • آسانسور.
  • نورپردازی و دکوراسیون.
  • فضای اطلاعات یا تابلوهای اعلانات.

هر یک از این بخش­ها نیاز به طراحی و دکوراسیون ویژه­ای دارد.

 

طراحی لابی ورودی ساختمان:

ورودی لابی اولین بخش ورودی ساختمان است. این بخش باید به نحوی طراحی شود که حس استقبال و شیک بودن را منتقل کند.

اولین عامل، فضای عبور است. این بخش، درست پس از درب ورودی قرار داشته و افراد از این بخش عبور کرده و وارد بخش­های بعدی لابی می­شوند. ورودی باید بزرگ و باز باشد تا در صورت تعدد عبور کنندگان، حس شلوغی ایجاد نشود.  استفاده از انواع کفپوش و سرامیک و سنگ­هایی با طرح هنری، به زیبایی این بخش افزوده می­کند. همچنین باید نورپردازی مناسبی نیز طراحی شود که می­تواند به کمک نور طبیعی یا انواع نور مخفی و طراحی­ای مدرن نوری باشد.

یکی از لازمه­های کاربردی در این بخش، استفاده از آینه است. استفاده از آیینه علاوه بر نقش کاربردی آن، فضا را بزرگ­تر و پرنور تر جلوه می­دهد. همچنین می­توان بر اساس سبک دکوراسیون، مواردی مثل گیاهان، آثار هنری مثل تابلو و … را جایگزین آن نمود.

قرار دادن یک فرش با طراحی سازگار با محیط، حس گرما و شیک بودن ورودی را افزایش داده و همچنین از انتقال آلودگی به دیگر بخش­ها کمک خواهد کرد.

 

پذیرش لابی ساختمان مسکونی:

پذیرش لابی، نقطه­ای کانونی و مهم در لابی است که طراحی آن باید به گونه­ای باشد که در عین داشتن ظاهری جذاب، عملکرد مناسبی نیز داشته باشد. این فضا باید در محلی استراتژیک قرار داشته و دسترسی آسانی به آن وجود داشته باشد. این بخش شامل میز پذیرش، نور پردازی مناسب، پوشش دیواری، فضای ذخیره سازی مدارک و لوازم جانبی، سیستم­های نظارتی و امنیتی، و اشیا دکوراتیو است. انتخاب و چیدمان این عناصر، بستگی به سبک دکوراسیون کلی لابی دارد.

 

طراحی نشیمن لابی:

نشیمن لابی، فضایی جهت گردهمایی و  انتظار است. در این بخش، چند عنصر اصلی باید در نظر گرفته شده و طراحی بر اساس آنان صورت بگیرد:

  • انتخاب مبلمانی شیک و راحتی.
  • نور پردازی مناسب و ملایم . این نور پردازی می­تواند به کمک پنجره و نور طبیعی، چراغ و لامپ­های دیواری و یا چراغ­های رومیزی باشد.
  • پلان باز و تقسیم فضا کمک می­کند تا علاوه بر ایجاد حس تنوع، فضای شخصی برای میهمانان مختلف نیز وجود داشته باشد.
  • عناصر دکوراتیو متعددی برای هر نوع فضا وجود دارد که بر اساس سبک انتخاب می­شود.
  • می­توان فضایی جهت ذخیره سازی اطلاعات در این بخش تعبیه کرد؛ مثلا فضای نگهداری قبض­ها، اطلاعیه و تبلیغات، کتاب و مجلات و … .

این موارد به طور کلی، اصلی­ترین بخش­های یک لابی هستند که نیاز به طراحی داشته تا بتواند علاوه بر القا حس شیک و لوکس بودن، کاربردی و مفید نیز باشد. در ادامه، چند سبک رایج برای لابی معرفی می­شوند.

 

طراحی لابی مسکونی مدرن:

سبک مدرن یکی از سبک­های پر طرفدار، کارامد و ترند جهانی است. این سبک بر سادگی، کارایی و شیک بودن تاکید دارد.

در لابی­های سبک مدرن، سعی شده است تا اشیا دکوراتیو و جزئیات محیطی به حداقل برسند. این کار، فضایی منظم و خلوت را ایجاد می­کند. این ویژگی با کمک رنگ بندی خنثی نیز تقویت شده است. به این صورت که رنگ­هایی که در کف پوش، دیوار، مبلمان و … استفاده می­شود، همگی خنثی و دارای تعادل بوده و گاها چند عنصر با رنگ متفاوت در آن طراحی می­شوند تا فضا را از یکنواختی حارج کرده و کنتراستی به محیط بدهد.

نور پردازی در لابی­های مدرن معمولا در گام اول به کمک پنجره­های بزرگ است. همچنین برای مناطقی که از نور طبیعی کمی برخوردار بوده و یا برای ساعات شب، از سیستم­های نور پردازی ویژه و هوشمند استفاده می­شود؛ مثل لامپ­های مخفی و رشته­ای، نورهای خطی و … .

مبلمان در این فضا ساده ولی کاربردی هستند. به منظور افزایش شیک بودن ، می­توان از مبلمانی تهیه شده از مواد مصنوعی و طبیعی استفاده کرد که در این سبک مدرن به وفور دیده می­شود؛ مثل مبلمان چرمی با پایه­های فلزی و … .

کفپوش در این سبک می­تواند شامل موادی مثل سرامیک یا سنگ مرمر باشد.  دیوارها نیز با رنگ یا کاغذ دیواری تک رنگ و ملایم پوشش داده می­شود. دیوارها و فضا را به کمک آثار هنری مدرن و مینیمال می­توان تزئین نمود.

از دیگر مواردی که در این سبک دیده می­شود، نقش تکنولوژی در تمام بخش­های لابی است. سیستم­های تهویه هوشمند، کنترل نور، و حتی پذیرش هوشمند، از مشخصه­های این سبک است.

لابی مدرن را می­توان برای انواع لابی­های بزرگ یا کوچک اجرا کرد.

طراحی لابی مسکونی

طراحی لابی مسکونی کلاسیک:

لابی­های کلاسیک، سبکی شیک ولی شلوغ و با جزئیات زیاد هستند . این سبک دارای ویژگی­هایی کاملا متضاد با سبک مدرن است. در سبک کلاسیک، گچ بری و ستون­های متعدد، سقف بلند و جزئیات معماری زیادی وجود دارد.

در این نوع طراحی، رنگ­های گرم و اشباع زیادی دیده می­شود که بتواند نوعی باشکوه بودن را به کل سازه انتقال دهد.

مبلمانی که در این نوع لابی قرار دارند، از چوب­های گران قیمت، بزرگ و منبت کاری شده هستند که پارچه آنان نیز از متریالی گران مثل مخمل تشکیل شده است.

نور پردازی در این سبک، با کمک لوسترهای بزرگ تامین شده تا علاوه بر روشنایی محیط، نقش تزئینی را نیز داشته باشند. همچنین از دیگر اشیا تزئینی برای لابی کلاسیک می­توان به مجسمه­های بزرگ، فرش و قالیچه، و موارد مشابه اشاره کرد.

طراحی کلاسیک برای لابی، بهتر است برای لابی­هایی با وسعت زیاد باشد تا فضای کافی برای تردد و راحتی عبور کنندگان وجود داشته باشد. این سبک معمولا برای منازل مسکونی ای انتخاب می­شود که تردد بالایی در آن وجود داشته و اهداف آن، میزبانی از میهمانان خاص است.

 

لابی ساختمان مینیمال:

مینیمال، زیرشاخه­ای از سبک مدرن ، ولی خلوت­تر و ساده­تر است. جزئیات و تزئینات در کمترین میزان خود دیده شده و سادگی در تمامی بخش­های لابی به این سبک حضور دارد. استفاده از رنگ­های خنثی و روشن، فضا را مرتب جلوه داده و خلوت بودن محیط، امکان نظافت دائم آن را تسهیل می­کند.

مبلمان و اشیا در سبک مینیمال، کوچک ، قابل حمل و ساده هستند و این امر، به منظور ایجا فضای باز و خلوت در تمامی بخش­های سالن است. معمولا در سبک مینیمال، تزئینات و اشیا دکوراتیو دیده نشده و یا اگر حضور داشته باشند، تزئیناتی بسیار کم و کوچک هستند.

نور پردازی روشن و مناسب، به بزرگ­تر جلوه دادن سالن کمک می­کند.

سبک مینیمال، سبکی ساده است که فراهم کردن تجهیزات آن آسان بوده و برای انواع سازه­های مسکونی مناسب است. اما با توجه به عدم حضور جزئیات متعدد، بهتر است برای لابی های کوچک طراحی شود. چرا که طراحی لابی­های بزرگ به سبک مینیمال، فضای خالی بسیار زیادی ایجاد کرده و محیط را ناکارامد جلوه می­دهد.

 

جدول خلاصه:

انواع سبک طراحی لابی مسکونی: مشخصات:
مدرن ساده و کاربردی. رنگ های خنثی. حضور تکنولوژی.
کلاسیک جزئیات متعدد و زیاد، رنگ­های گرم و مواد لوکس
مینیمال سادگی حداکثری. استفاده از فضای باز، حضور مواد طبیعی
صنعتی ظاهر خام و صنعتی. رنگ­های تیره. چیدمان رسمی

طراحی لابی مسکونی

سوالات متداول:

برای لابی، کفپوش­های چوبی بهتر هستند یا سرامیکی؟

سرامیک قابلیت نظافت بهتری داشته و هزینه کمتری نیز دارد.

 

کدام سبک دکوراسیون لابی برای ساختمان­های کوچک بهتر است؟

سبک مدرن و مینیمال، تجهیزات کمتر و ساده­تری دارند؛ در نتیجه برای سازه­های کوچک مناسبند.

 

برای لابی به سبک صنعتی، چه نوع چراغ و نورپردازی مناسب است؟

لوسترهای صنعتی، چراغ سقفی فلزی، چراغ فلزی با لامپ نمایان. نور پردازی دیواری خطی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *