نمای آپارتمان لوکس

فهرست مقاله "نمای آپارتمان لوکس"

لوکس بودن نمای یک آپارتمان، آن سازه را نسبت به دیگر ساختمان­ها متمایز کرده و جلوه­ای خاص به آن می­بخشد. در واقع نمای آپارتمان لوکس نه تنها پوششی برای ساختمان، بلکه عامل هویت بخشی و کیفیت آن نیز به شمار می­رود. هرچقدر که طراحی نما خاص­تر بوده و متریال به کار رفته در آن از سطح کیفی بالاتری برخوردار باشند، ارزش ملک نیز بیشتر خواهد شد.

در کنار جنبه­های بصری، نماهای خاص و لوکس می­تواند بر روند زندگی ساکنین نیز تاثیر بگذارد. استفاده از مواد درجه یک در ساخت نما، نقش عایق صوتی و حرارتی نیز داشته و از تبادل این موارد بین محیط خارجی و داخلی جلوگیری می­کند.

در این مطلب، به بررسی متریال­هایی پرداخته شده که ظاهری لوکس به ساختمان می­دهند؛ و برترین ایده­های معماری و سبک طراحی برای نما معرفی شده­اند.

نمای آپارتمان لوکس

نمای آپارتمان کلاسیک:

نمای آپارتمان کلاسیک یکی از سبک­های برجسته معماری است که در آن، سعی شده است جلوه­های معماری به نحو چشمگیری مشخص شوند. در نمای کلاسیک، خطوط متقارن، ستون­های بزرگ، پنجره­های قوسی شکل، جزئیات هنری مثل انواع کتیبه و حجاری دیده می­شود.

در نمای کلاسیک، سعی بر این است تا از متریال و جزئیاتی استفاده شود که بالاترین سطح کیفی را داشته باشند. به عنوان مثال، در صورت استفاده از سنگ، سنگ­هایی طبیعی مثل مرمر استفاده می­شوند. همچنین رنگ­ها نیز به گونه­ای انتخاب می­شوند که چشمگیر بوده و بتوانند جلوه داشته باشند.

نما کلاسیک با نام نما رومی نیز شناخته می­شود. جلوه کلی این نما حالتی کاخ مانند ایجاد کرده و معمولا برای آپارتمان­های بزرگ­تر، مناسب است. همچنین به توجه به نوع ساختار آن، معمولا برای آپارتمان­های مسکونی، و یا مراکز فرهنگی استفاده می­شود.

یکی از مزیت­های این سبک، ماندگاری بالای آن و مقاومت در برابر شرایط محیطی است. استفاده از متریال درجه یک، کمک می­کند تا بتواند برای مدت طولانی در برابر عواملی مثل سرما و گرما، نور خورشید، رطوبت و … مقاومت داشته و نیاز کمی به تعمیرات داشته باشد.

 

نمای مدرن آپارتمان:

در مقابل نمای کلاسیک، نمای مدرن قرار دارد. بر خلاف نمای کلاسیک که سعی شده است اصالت و قدیمی بودن طراحی در نظر گرفته شود، در نمای مدرن، ترندترین طراحی­ها و متریال مورد استفاده قرار می­گیرند. همچنین بر خلاف نمای کلاسیک که سعی بر استفاده حداکثری از تجملات و شلوغی و جزئیات شده، در نمای مدرن، تمرکز بر سادگی، مینیمالیسم و به حداقل رساندن جزئیات است. این سبک، سبکی هنری بوده و ارائه یک طراحی مدرن زیبا و کارامد، نمایانگر توانایی و هنر طراح و تیم اجرایی خواهد بود.

علاوه بر طراحی ساده و منظم، در این سبک سعی شده است تا استفاده­ای بهینه از متریال روز، نوین و با کیفیت شود. از نشانه­ های ملموس در این سبک، حضور مواد طبیعی در کنار مواد صنعتی است. به عنوان مثال، این نوع نماها ترکیبی از مواد طبیعی مثل سنگ و چوب، در کنار موادی مثل فلز و بتن هستند. همچنین سعی شده است تا این نما به نحوی باشد که حداکثر کارایی و تکنولوژی را داشته باشد. به عنوان مثال، پنجره­هایی نشکن، سیستم­های نورپردازی هوشمند، عایق­های حرارتی پیشرفته و غیره نیز در آن جای داده شود تا نقش تکنولوژی به طرز ملموسی، کیفیت زندگی ساکنین را نیز ارتقا دهد.

این سبک نما معمولا دارای رنگ­های خنثی است؛ ولی از برخی رنگ­های متضاد برای ایجاد حس کنتراست نیز استفاده شده است. نما مدرن برای تمامی آپارتمان­ها، چه مسکونی و چه تجاری و اداری، مناسب و قابل اجرا بوده و ظاهری شیک و مدرن به آن می­بخشد.

نمای آپارتمان لوکس

نمای صنعتی آپارتمان:

نمای صنعتی یک نمای بسیار شیک و خاص است که ریشه در معماری مدرن دارد. در طراحی معماری این سبک، کاربری سازه در نظر گرفته شده و با توجه به مفهوم آن، نمایی خاص طراحی می­شود. در واقع نمای صنعتی با ترکیب هنر و صنعت، هویتی خاص برای سازه ایجاد می­کند.

در نمای صنعتی، سعی می­شود تا ویژگی­های برجسته و فرم خاصی برای سازه در نظر گرفته شده و این فرم­ها به جای مخفی شدن، بولد و واضح نشان داده شوند. مثلا انواع لوله­های فلزی، تیرهای فولادی و بافت­های خاص، اولویت به نمایش گذاشته شدن را داشته باشند. همچنین این بافت در تمامی ساعات روز مرکز توجه باشد. به این صورت که نه تنها در طول روز دیده شده؛ بلکه در ساعات شب نیز با کمک نورپردازی­های ویژه، دیده شده و تقویت شوند.

یکی از دلایلی که نمای صنعتی در دسته نماهای لوکس قرار گرفته است، استفاده از متریال با کیفیت و صنعتی به شکلی هنری است. به عنوان مثال، حضور موادی مثل انواع فولاد ضد زنگ، پنل­های بزرگ و شیشه­ای و بتن پرداخته شده در این سبک نما وجود دارد. این مواد در صورتی که از بهترین و درجه یک ترین نوع مواد انتخاب شوند، می­توانند جنبه­های کاربری از نما را به حداکثر رسانده و گزینه­ای کارامد و پایدار باشند. همچنین حضور تکنولوژی نیز این قابلیت­ها را ارتقا می­دهد.

رنگ­های به کار رفته در نمای صنعتی در دسته رنگ­های تیره قرار داشته؛ مثل سیاه، خاکستری، قهوه ای و … .

این سبک نما معمولا برای آپارتمان­هایی با اهداف صنعتی طراحی و اجرا می­شود. مثل دفاتر کارخانه­ها، ساختمان­های تجاری و غیره ،  و کاربرد کمتری برای منازل مسکونی دارد.

 

متریال لوکس ساختمانی:

گرچه طراحی یک نما نقش چشمگیری در لوکس و باشکوه نشان دادن یک ساختمان دارد؛ اما نوع و کیفیت متریال نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. برخی مصالح به نوبه خود تا حدود بسیاری ظاهر سازه را ارتقا داده و برخی دیگر، حتی در شرایط یک طراحی معماری خوب، ارزش بالایی برای ساختمان ایجاد نمی­کند.

در ادامه، اصلی­ترین متریالی معرفی شده­اند که باعث  افزایش جلوه­دهی به ساختمان و بها ملک هستند.

نمای آپارتمان لوکس

سنگ مرمر در نمای ساختمان:

سنگ مرمر یکی از متریال لاکچری در ساخت نما است. مرمر در دسته سنگ­های طبیعی قرار داشته و از قیمت بالایی نیز برخوردار است. به طور کلی، انواع سنگ ظاهری شیک به ساختمان می­دهند؛ اما مرمر به دلیل تنوع رنگی و الگوهای زیبای خود، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

مرمر نه تنها از لحاظ جنبه­های زیبایی، بلکه از نظر کاربردی نیز مورد توجه زیادی قرار دارد. این نوع سنگ مقاومت بسیار زیادی در برابر فشار و تغییرات دمای محیطی دارد. همچنین در برابر اشعه های نور خورشید، سرما و … نیز مقاوم است و می­تواند سالیان طولانی بدون نیاز به تعمیر و تعویض، عملکرد بالایی نشان دهد. در نتیجه گزینه­ای مطلوب برای مناطق سردسیر و گرمسیر است.

با این حال، این ماده از نظر هزینه، قیمت بالایی داشته و در برابر برخی مواد شیمیایی حساس است. همچنین از وزن بالایی برخوردار است و حتما باید پشتیبانی قوی­ای برای آن در نظر گرفته شود.

 

چوب در نمای ساختمان:

چوب یکی از ترندترین و خاص ترین متریال در نمای ساختمان است. چوب­های ارزشمند مثل ساج، ماهون، آبنوس و بلوط، ظاهری لاکچری به ساختمان داده و حس ظرافت و طبیعت را به بیننده انتقال می­دهند.

انواع چوب­های با کیفیت در برابر شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم هستند. از طرف دیگر، چوب قابلیت بالایی در برش، شکل دهی و حکاکی دارد که همین عامل، امکان خلق طراحی­های خلاقانه را ایجاد می­کند.

با این حال، ممکن است معایبی نیز داشته باشند؛ از جمله امکان حساسیت نسبت به برخی حشرات، نیاز به مراقبت بیشتر، هزینه اولیه زیاد و خطر اشتعال پذیری.

 

فلز نمای ساختمان:

فلزات به طور گسترده­ای در نماهای لوکس و مدرن استفاده می­شوند. رایج­ترین و ارزشمندترین فلزاتی که به این منظور استفاده می­شوند عبارتند از مس، برنج، استیل ضد زنگ و … . استفاده از فلزات از جهات متعددی می­تواند ظاهری خاص به سازه دهد. برخی فلزات مثل مس، با گذر زمان و تغییر رنگ، ظاهری سبز گرفته و این عامل نه تنها از ارزش آن کم نمی­کند؛ بلکه ظاهری پوسیده و سبک روستیک را القا می­کند. همچنین برخی فلزات مثل آلومینیوم، وزن کم و قابلیت انعطاف پذیری و شکل دهی زیادی دارند.

با این حال، این مصالح ممکن است در برابر شرایط جوی مثل رطوبت، نور خورشید، سرما و گرمای زیاد نتوانند مقاومت بالایی از خود نشان دهند. همچنین برای حفظ ظاهر براق آنان، نیاز به شرایط پیچیده­ای برای نگهداری وجود دارد.

نمای آپارتمان لوکس

دیگر مصالح لوکس:

علاوه بر موارد گرفته شده، مصالح لوکس و گرانبها دیگری نیز وجود دارند که می­توانند منجر به ایجاد ظاهری خاص در سازه شوند؛ مثل:

  • شیشه­های خاص با قابلیت­هایی مثل: ضد خش بودن، ضد گلوله بودن، دو جداره و عایق صدا بودن، شیشه­های رنگی با طراحی خاص و … .
  • سنگ گرانیت.
  • بتن اکسپوزر.
  • سنگ آهک.
  • سرامیک و کاشی­های لوکس
  • موارد زیست محیطی و پایدار.

 

جدول خلاصه:

انواع نمای لوکس: مشخصات نما:
نمای مدرن سادگی، استفاده از متریال صنعتی و طبیعی. توجه به کارایی
نمای کلاسیک یا رومی استفاده از متریال طبیعی، توجه و حضور جزئیات پیچیده و متعدد
نمای صنعتی استفاده از متریال خام، ظاهر خشن و صنعتی، دوام و عمر زیاد

 

 

سوالات متداول:

برای مناطق سردسیر، کدام نوع نمای لوکس مناسب­تر است؟

نمای چوبی مثل نمای مدرن با استفاده از شیشه­های دو جداره.

 

کدام نوع شیشه برای نما، لوکس­تر است؟

شیشه­های چند لایه، شیشه سکوریت، شیشه لمینت شده، شیشه­هایی اکریلیک و پلی کربنات، شیشه­های رنگی.

 

برای مناطق مرطوب، نما چوبی مناسب است؟

اگر چوب از نوع طبیعی باشد، عایق حرارت بوده و گرما را درون سازه حفظ می­کند؛ اما رطوبت و بارش زیاد ممکن است پوسیدگی را به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *