طراحی داخلی ساختمان ویلایی

فهرست مقاله "طراحی داخلی ساختمان ویلایی"

ساختمان­های ویلایی نوعی از سازه­ها هستند که با توجه به شرایط خاص خود، نیاز به معماری داخلی و خارجی متفاوت­تری نسبت به دیگر  انواع سازه دارند. این ساختمان­ ها معمولا در مناطق خارج از شهر قرار داشته و از نظر وسعت و ابعاد، بزرگ تر از دیگر سازه­ها هستند. این مساله علاوه بر اینکه امکان ایجاد جلوه­ها و معماری خلاقانه را برای طراح فراهم می­کند، نیاز به ارائه جزئیات دقیق­تری نیز دارد. در طراحی داخلی ساختمان ویلایی، علاوه بر جنبه­های زیبایی شناختی، سعی می­شود تا متریال و نوع طراحی به گونه­ای باشد که توجه کاملی به جنبه­های کاربردی آن ویلا شود.

ساختمان­های ویلایی با توجه به کاربری خود، نیاز به تخصیص فضاهایی جهت آرامش، تفریح و ارتباطات خانوادگی دارند و معماری داخلی این فضا نیز عمدتا با توجه به فراهم کردن همین اهداف انجام می­شود.

در ادامه، به معرفی دقیق تمام بخش­های ساختمان ویلایی پرداخته شده و چند ایده برای طراحی داخلی این محیط معرفی شده­اند.

طراحی داخلی ساختمان ویلایی

طراحی ویلا:

در یک بررسی کلی، ساختمان­های ویلایی از چند بخش اصلی تشکیل شده­اند:

  • ورودی :

ورودی اولین بخش از فضای داخلی ویلا است. این محیط باید به گونه­ای طراحی و دکور شود که مناسب خوشامدگویی به میهمانان، شیک و دلباز باشد. حضور دکوراسیون شیک و نورپردازی مناسب در این محیط، تاثیر اولیه مطلوبی بر روند میزبانی و جلوه کلی نمای داخلی خواهد داشت.

  • سالن پذیرایی یا نشیمن:

نشیمن معمولا به عنوان نقطه کانونی در تمامی انواع سازه­ها مثل ویلا به شمار می­رود. این محل، محلی جهت ملاقات­ها، دورهمی دوستانه و خانواگی، استراحت ساکنین و غیره است. در این فضا، مبلمان، نورپردازی و انتخاب رنگ از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتواند حس آرامش را به ساکنین انتقال دهد. با توجه به اینکه هدف استفاده از ویلا چه مواردی باشد، دکوراسیون این محیط می­تواند به سبک لوکس و مجلسی یا دوستانه و راحتی انتخاب شود ؛ که معمولا ویلاها با هدف عمده استراحت و گردهمایی خانوادگی و دوستانه بوده و حضور مبلمان و تجهیزات راحتی در اولویت قرار می­گیرد. طراحی پنجره های بزرگ  به سمت باغ یا فضای سبز، حس ارتباط با طبیعت را به وجود اورده و ارتباط فضای داخلی و خارجی سازه را بهبود می­بخشد.

  • آشپزخانه:

از ویژگی­های بارزی که در آشپزخانه ساختمان ویلایی دیده می­شود، حضور فضاهای ذخیره سازی مثل کمد و کابینت متعدد، و نیز فضای باز و پلان باز است. با توجه به اینکه معمولا ویلاها دور از مناطق شهری قرار دارند، فضای ذخیره سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین پلان باز در این محیط، کمک می­کند تا آشپزخانه به خوبی با دیگر بخش­های سازه در ارتباط باشد.

  • اتاق خواب:

اتاق­ خواب در ویلاها به نحوی طراحی می­شوند که وسیع و نورگیر باشند. معمولا اتاق خواب­های مستر و دارای سرویس بهداشتی اختصاصی، پر طرفدارترین نوع اتاق خواب هستند. همچنین می­توان فضایی جهت نگهداری لباس را نیز در آن طراحی کرد.

  • سرویس بهداشتی:

حمام و سرویس ­های بهداشتی در ویلاها به نوعی طراحی می­شوند که بتوانند کارایی طولانی مدت و مقاومت زیادی داشته باشند.  در ویلا می­توان سرویس بهداشتی را به نوعی طراحی کرد که توالت از حمام جدا بوده؛ و یا هر دو در یک محیط باشند، اما بخش دوش و تعویض لباس توسط کابین و دیوار شیشه­ای جدا شود.

  • فضای تفریح:

در بسیاری از ویلاها ، فضایی جهت تفریح و سرگرمی نیز تدارک دیده می­شود. این فضا می­تواند شامل استخر و محیط ورزش، سینمای خانگی، میز بیلیارد، فضای مجهز به سیستم­های صوتی تصویری مدرن و … باشد.

  • تراس:

طراحی تراس و فضای باز نیز در حیطه طراحی داخلی قرار دارد. این محیط اغلب مجهز به میز و صندلی راحتی، آلاچیق، باربیکیو و … شده تا افراد بتوانند از محیط باز و هوای تازه لذت ببرند . تراس­ها معمولا در جهتی قرار می­گیرند که به باغ یا استخر اشراف داشته باشند. منظره و چشم انداز در تراس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

  • دیگر بخش­های داخلی ویلا:

از دیگر بخش­هایی که ممکن است در ویلا طراحی شود، عبارتند از: سالن غذا خوری، اتاق کار، اتاق لباس و … .

طراحی داخلی ساختمان ویلایی

انواع دکور ویلا:

انتخاب دکور مناسب نقش مهمی در جلوه بصری و کارایی یک ویلا دارد. سبک­های مختلفی از انواع دکوراسیون و طراحی داخلی برای ویلا وجود دارد که هریک، برای نوعی خاص از ویلا مناسب هستند. انتخاب بهترین سبک دکوراسیون و طراحی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • موقعیت جغرافیایی سازه
  • سلیقه ساکنین
  • اهداف استفاده از ویلا
  • بودجه
  • ابعاد و اندازه ویلا
  • شرایط جوی و آب و هوایی منطقه
  • تناسب سبک دکوراسیون داخلی ویلا با سبک نمای بیرونی و محیط بیرونی

توجه به این عوامل، کمک می­کند تا فرد بتواند بهترین گزینه را انتخاب کند. در ادامه، چند سبک رایج و پر طرفدار برای طراحی داخلی ویلا معرفی شده تناسب آن برای هر نوع ویلا ذکر شده است.

 

طراحی داخلی ویلا مدرن:

طراحی مدرن یکی از پر طرفدارترین و کارامدترین نوع طراحی و دکور داخلی برای انواع سازه­ها از جمله ویلا است. در این سبک طراحی، سعی شده است تا جزئیات و جلوه­های اضافی حذف شده و کارایی و کیفیت جایگزین آن شود.  این سبک فاقد شلوغی بوده و تمامی عناصر از سادگی برخوردار هستند. خطوط ، چیدمان و طراحی همه ساده بوده و همین مساله، ظاهری تمیز و منظم به سازه می­بخشد.

در طراحی مدرن ، عمده فضاها به صورت پلان باز بوده بخش­های مختلف مثل آشپزخانه، سالن و نشیمن در یک فضای مشترک قرار دارند. این امر، به بزرگ­تر شدن فضا کمک می­کند. از طرف دیگر، رنگ بندی خنثی و ملایمی در تمامی بخش­ها دیده می­شود؛ از جمله کف پوش، دیوار و پرده، مبلمان و تنها ممکن است چند وسیله دارای طیف رنگی متفاوت­تری باشد تا کنتراست محیطی ایجاد کند.

متریال و موادی که در این سبک استفاده می­شود، ترکیبی از مواد طبیعی مثل چوب و سنگ، در کنار موادی صنعتی مثل فلز هستند که نوعی تعادل در عین تضاد را به وجود می آورد. از دیگر عناصر مهمی که در این سبک دیده می­شود، نور پردازی گسترده است. نور پردازی به کمک طراحی پنجره و دیوار شیشه­ای بوده و یا به کمک نور مصنوعی، لامپ و لوستر و … .

از دیگر ویژگی­های بازر آن، نقش تکنولوژی در محیط است. در تمامی بخش­های این نوع سازه، تکنولوژی نقش دارد؛ مثل انواع سیستم­های هوشمند نور پردازی، سیستم­های خاص صوتی تصویری ، تجهیزات آشپزخانه مدرن، سیستم امنیتی وغیره.

این نوع دکور برای تمامی بخش­های سازه قابل اجرا بوده و برای تمامی ویلاها با ابعاد مختلف، شرایط جغرافیایی متفاوت و غیره مناسب است.

طراحی داخلی ساختمان ویلایی

طراحی داخلی ویلا کلاسیک:

طراحی کلاسیک برای ویلا، سبکی مجلل و ماندگار است. در این سبک، سعی شده است تا مواد و متریالی باشکوه و چشمگیر،  و سطح کیفی درجه یک انتخاب شوند. این سبک در مقابل سبک مدرن قرار داشته و سعی شده است تا جزئیات زیاد، رنگ­های غنی و پالت رنگی گرم، و جزئیات زیادی در آن حضور داشته باشد. در واقع هدف اصلی این سبک، ارائه ظاهری لوکس و تزئینی است؛ و توجه کمتری به جنبه­های راحتی شده است.

سبک کلاسیک برای افرادی مناسب است که دنبال فضایی باشکوه و رسمی هستند. این نوع طراحی برای ویلاهای بزرگ مناسب است و برای فضاهای کوچک مناسب نیست . چرا که کمبود فضا و شلوغی و حس درهم بودن را انتقال خواهد داد.

 

طراحی داخلی ویلا به سبک روستیک:

سبک روستیک، نوعی سبک روستایی است و از حس طبیعت الهام گرفته است. در این سبک، عمده­ترین متریالی که به چشم می آید، چوب و متریال طبیعی خام  است. در این سبک، سعی شده است تا فضایی گرم، دوستانه  و آرام ایجاد شود. رنگ و متریال در این سبک، از پالت رنگی گرم  مثل بژ، سبز زیتونی، قهوه­ای و … است.

در سبک روستیک، تاکید بر استفاده از مواد و تجهیزات دست ساز و طبیعی است. مثلا مبلمانی که در سبک روستایی استفاده می­شود، مبلمان­های سبک از جنس حصیر یا بامبو بوده، قالی­های دستباف یا گلیم و … هستند.

سبک روستایی را می­توان برای ویلاهای متوسط و به خصوص در مناطق روستایی اجرا نمود تا بتواند بیشترین تطابق محیطی را داشته باشد.

 

دیگر سبک­های طراحی داخلی ویلا:

از دیگر سبک­های پر طرفدار و رایج برای ویلا عبارتند از:

  • سبک بوهمی
  • سبک مدیترانه­ای
  • سبک مینیمال
  • اسکاندیناوی
  • سبک آلپی

و …  هستند. از سبک ­ها از نظر چیدمان و مواد اولیه، مبلمان، نور پردازی و … با یکدیگر تفاوت­هایی دارند که باعث تمایز آنان از دیگر سبک­ها شده است.

طراحی داخلی ساختمان ویلایی

جدول خلاصه:

فضای داخلی ویلا: هدف طراحی:
ورودی و لابی ایجاد تاثیر اولیه جذاب بصری
اتاق نشیمن فضای اجتماعی و راحتی
آشپزخانه طراحی کاربردی
اتاق­های خوابی فضای آرامبخش و شخصی
سرویس بهداشتی فضایی کاربردی
تراس و بالکن استراحت و تفریح

طراحی داخلی ساختمان ویلایی

سوالات متداول:

برای ویلاهایی مناطق کوهستانی، کدام نوع از دکور داخلی مناسب است؟

روستیک، اسکاندیناوی، صنعتی ، مدرن روستیک و غیره.

 

برای دکور داخلی ویلا از جنس چوب، کدام چوب­ها مقاوم هستند؟

چوب بلوط، ماهون، گردو، ساج، افرا، کاج، گیلاس.

 

ارزان­ترین نوع دکور داخلی برای ویلا کدام است؟

دکور مینیمال و روستیک از هزینه کمی در طراحی و تهیه تجهیزات دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *