دکوراسیون داخلی مدرن

فهرست مقاله "دکوراسیون داخلی مدرن"

دکوراسیون داخلی مدرن یکی از سبک­های پر طرفدار و رایج در دهه گذشته بوده است. این سبک با دارا بودن مشخصه­ها و ویژگی­های زیبا و در عین حال کاربردی،  فضایی را ایجاد کرده است که ساکنین بتوانند تجربه حضور در محیطی کارامد، خلوت و در عین حال، شیک و همگام با تکنولوژی روز را داشته باشند.

این سبک تا حد امکان از شلوغی پرهیز کرده و تمامی عناصر در آن حالت خلوت، روشن و آرامبخش را دارند. سبک مدرن به نوبه خود دارای زیرشاخه های متعددی است که این ترکیب با سایر سبک­های دکوراسیون داخلی، کمک کرده است تا بتوان آن را برای بسیاری از انواع سازه با شرایط و سلیقه­های متفاوت اجرا کرد.

در ادامه، به بررسی دقیق­تر مشخصات دکوراسیون داخلی به سبک مدرن پرداخته شده است و انواع آن مورد بررسی قرار گرفته­اند.

دکوراسیون داخلی مدرن

مشخصات دکوراسیون مدرن:

سبک مدرن در دکوراسیون داخلی دارای مشخصاتی ست که آن را به خوبی از دیگر سبک­ها متمایز کرده است. در این سبک، اولین مشخصه­ای که دیده می­شود، خلوت بوده و حذف جزئیات متعدد و چشمگیر است. در طراحی این استایل، پلان­های باز و فضاهای آزاد متعددی دیده می­شود. گاها بر اساس تمایل مشتری و امکان طراح، برخی دیوارها حذف می­شود تا فضا آزاد تر شده و بین فضاهای متعدد سازه ارتباط ایجاد شود. همچنین ممکن است در برخی دیوارهای اصلی تغییراتی به وجود آمده و پنجره یا دیوار شیشه­ای را در آن ایجاد کرد.

این سبک به خوبی برای انواع سازه­ها و در تمامی بخش­های سازه قابل اجرا است. سبک مدرن را می­توان برای اتاق­های کار و یا اتاق خواب، سالن پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و … اجرا کرد.

در تمامی بخش­های دکوراسیون مدرن، خطوط ساده و اشکال هندسی منظم دیده می­شوند که این کار ، حس نظم و ترتیب را به بیننده القا می­کند. همچنین لوازم در ساده­ترین حالت خود هستند. به عنوان مثال، مبلمان مورد استفاده در این سبک، فاقد تزئینات متعدد و طرح­های شلوغ بود؛ سرویس خواب ساده و بدون تاج­ و یا فاقد تاج سنگین بوده و لوازم اضافی در هر فضا حذف شده­اند.

 

نور پردازی در دکوراسیون داخلی مدرن:

نور از عناصر اصلی در دکوراسیون مدرن است. در وهله اول، سعی می­شود تا به کمک پنجره و دیوار شیشه­ای، نور طبیعی به داخل سازه هدایت شود. اما در شرایطی که موقع سازه مناسب نبوده و دسترسی کمی به نور داشته باشد، نور پردازی مصنوعی به کمک انواع لوسترهای مدرن، ال ای دی و چراغ­های مخفی انجام می­شود.

با توجه به اینکه سبک مدرن، سبکی همگام با تکنولوژی روز است، سیستم نور پردازی در این سازه­ها به نحو هوشمند بوده و از چراغ و سیستم نوری استفاده می­شود که به قابلیت­های هوشمند نیز مجهز بوده و دارای کنترل، قابلیت تنظیم شدت نور و دیگر مشخصات به روز باشند. همچنین در این سبک، لوستر­ها از حالت سنتی و قدیمی خارج شده و ظاهری مینیمال دارند و در کنار آنان، نورپردازی­های مخفی در بخش­های مختلف سقف یا دیوارها تعبیه می­شود.

لوسترهایی که در این سبک به کار می­روند، از جنس فلزات، چوب و فلز، و دیگر مواد مدرن بوده و بعضا می­توان لامپ­هایی خارج از مدل­های روتین برای آنان انتخاب کرد.

دکوراسیون داخلی مدرن

رنگ در دکوراسیون مدرن:

رنگ نیز از دیگر عناصر مهم دکوراسیون داخلی است. در سبک مدرن سعی شده است تا رنگ­ها در حالت خنثی ولی به صورت هارمونی و طیفی از چند رنگ استفاده شوند. این رنگ­ها در تمامی بخش­های دکوراسیون داخلی باید رعایت شوند؛ به این منظور که کفپوش، دیوار، مبلمان، تخت، پرده، قالی و غیره همگی از الگویی منظم استفاده کنند.

رنگ­های پایه که در سبک مدرن استفاده می­شوند، رنگ­هایی شامل سفید، خاکستری، بژ و … هستند. در ترکیب با آنان، رنگ های مکمل به میان آمده که رنگ­هایی ملایم مثل صورتی کمرنگ، آبی کمرنگ، سبز زیتونی و … هستند. این کار کمک می­کند تا در عین خارج شدن دکور از حالت یکنواخت، رنگ چشمگیر و متفاوتی نیز در دکور وجود نداشته باشد. البته در برخی از سبک­های مدرن، این ویژگی کمی متفاوت بوده و به منظور خارج کردن دکور از یکنواختی، برخی اشیا با مشخصه­های رنگی متفاوت نیز در دکوراسیون قرار می­گیرند.

روشن بودن رنگ­ها این مزیت را برای دکوراسیون به وجود می­آورد که فضا پر نور تر و بازتر جلوه کند.

 

تزئینات  و تکنولوژی در دکوراسیون مدرن:

اشیا دکوراتیو در سبک مدرن، در حداقل میزان خود قرار دارند. مجسمه­ها، ساعت­های بزرگ و مجلل و دیگر اشیا دکوری در این سبک در حداقل میزان خود قرار داشته و سعی شده است تا آنان را با اشیائی تک ولی مدرن جایگزین نمایند.

علاوه بر این، این دکورها به نحوی طراحی شده اند که نقش تکنولوژی به خوبی در آن مشاهده شود. سیستم­های صوتی و تصویری هوشمند، آشپزخانه و سرویس بهداشتی با قابلیت هوشمند، سیستم­های امنیتی پیشرفته و … همگی به خوبی در این استایل مشخص هستند.

 

متریال و بافت در دکوراسیون مدرن:

متریال در دکوراسیون مدرن، به نحوی انتخاب می­شوند که ترکیبی از مدرنیته، مواد طبیعی و مواد صنعتی هستند. به این مفهوم که اشیا ترکیبی از موادی مثل چوب طبیعی، در کنار فلزات هستند؛ یا مثلا ترکیبی از سنگ و شیشه. این مساله ظاهری خاص را به لوازم می­بخشد. در کنار آن، بافت مواد نیز از حالت خشن و صنعتی خارج شده و ترکیب آن با مواد طبیعی، ترکیب و هارمونی ویژه­ای را به وجود آورده است.

استفاده از مواد طبیعی و درجه یک، طبیعتا نمای دکور را جلوه بخشیده و آن را لوکس و خاص جلوه می­دهد. با این حال، می­ توان طیف وسیعی از مواد را انتخاب کرده که هریک از سطح کیفی متفاوت و قیمت متفاوتی نیز برخوردارند. به عنوان مثال، استفاده از کفپوش­هایی با چوب طبیعی، ظاهر نمای داخلی را بهبود می­بخشد. با این حال، می­توان از مواردی مثل سرامیک نیز استفاده کرد که کاربرد مشابهی در دکور مدرن داشته و قیمت آن نیز مقرون به صرفه­تر از چوب طبیعی است.

دکوراسیون داخلی مدرن

انواع سبک مدرن برای دکوراسیون داخلی:

سبک مدرن دارای چند زیرشاخه اصلی است. این زیرشاخه ها در واقع ترکیبی از سبک مدرن با دیگر سبک­های برتر دنیا هستند که این ترکیب توانسته استایلی نو ایجاد کند.

  • مدرن مینیمال:

مدرن مینیمال سبکی ساده، روشن و با کمترین سطح جزئیات است. در مدرن مینیمال، لوازم دکوراتیو کمی در فضای داخلی وجود دارند؛ اما با کمک نورپردازی و قرار دادن آن ها در محل اصولی، توجه را به خود جلب می­کند. این وسایل دکوراتیو می­توانند شامل گلدان بزرگ، آباژور، ساعت یا … باشند. مبلمان در این استایل بسیار ساده بوده و دارای رنگ­های خنثی با بافت ملایم هستند. مبلمان فرانسوی گزینه مناسبی برای این سبک است.

سبک مدرن مینیمال برای تمامی بخش­های سازه و انواع کاربری­های مختلف مناسب است. مدرن مینیمال را می­توان برای فضاهای اداری، فضاهای داخلی خانه مسکونی از جمله اتاق­ها، پذیرایی، آشپزخانه، سرویس­های بهداشتی و … اجرا کرد.

  • مدرن کلاسیک:

در این سبک، سعی شده است تا کماکان خلوتی و سادگی حفظ شود، اما تجهیزات از ابعاد و شلوغی بیشتری برخوردار هستند. استایل مبلمان و لوازم دکوری در این سبک، از متریال لوکس­تر و گران­ قیمت­تری هستند. مدرن کلاسیک معمولا برای سالن پذیرایی و اتاق نهارخوری کاربرد بهتری می­تواند داشته باشد.

  • مدرن صنعتی:

مدرن صنعتی به طور کامل جلوه­ای از تکنولوژی و صنعت روز است. در این نوع سبک، تمامی لوازم دکوراتیو و مبلمان، حالتی صنعتی دارند؛ مثلا مبلمان معمولا تلفیقی از جنس­های خاص مثل فلز و چرم هستند؛ لوستر از جنس­هایی مثل فلز و شبشه بوده و ظاهر دکوری محیط حالت خشن­تری دارد. رنگ­هایی که در مدرن صنعتی به کار می­روند، رنگ­های پایه ولی تیره هستند؛ مثل خاکستری، مشکی، قهوه­ای و … . با این حال، نشانه­های سبک مدرن یعنی خلوت بودن، سادگی و فرم منظم در آن وجود دارد. سبک مدرن صنعتی معمولا برای دکوراسیون داخلی منزل مسکونی مناسب نبوده و برای دفاتر، شرکت­ها، موزه و … استفاده می­شود.

این موارد، برخی از رایج­ترین سبک­های تلفیقی با مدرن هستند.

 

دکوراسیون مدرن برای چه سازه­هایی مناسب است:

با توجه به مشخصه­هایی که از سبک مدرن ذکر شد، این نوع دکور داخلی برای بسیاری از سازه­ها مناسب است:

  • سازه­هایی که از وسعت کمی برخوردار بوده و با محدودیت فضا روبرو هستند.
  • سازه­هایی که خلاف جهت نور خورشید قرار داشته، پنجره­های کمی داشته و به طور کلی، از نور طبیعی کمی برخوردارند.
  • افرادی که مایل به قرار دادن حداقل سطح تجهیزات دکوری در فضای داخلی هستند.

 

دکوراسیون داخلی مدرن

 

 

جدول خلاصه:

مشخصات دکوراسیون داخلی مدرن:
استفاده از پلان­های باز و دسترسی فضاها به یکدیگر
طراحی ساده، خلوت و منظم
رنگ­های خنثی و حضور هارمونی رنگ متعادل
استفاده حداکثری از نور طبیعی و مصنوعی
تزئینات دکوراتیو، مبلمان و دکور ساده
استفاده از متریال صنعتی و طبیعی در کنار یکدیگر
دارای زیرشاخه های متعدد و متنوع

 

سوالات متداول:

ارزان­ترین طراحی دکور داخلی مربوط به کدام زیر شاخه دکور مدرن است؟

سبک مدرن مینیمال. زیرا از جزئیات کمی برخوردار بوده و کمترین نیاز به تجهیزات و لوازم دکوراتیو را دارد.

 

آیا سبک مدرن برای ویلاهای نزدیک به دریا قابل اجرا است؟

بله. سبک­های تلفیقی مثل مدرن استوایی، مدرن بوهو و  مدرن مدیترانه­ای گزینه مناسبی برای این مناطق هستند.

 

سرویس خواب برای سبک مدرن، چه سرویسی است؟

سرویس­های ساده و فاقد تاج شلوغ؛ متریال عمدتا از جنس چوب یا فلز و یا ترکیبی؛ روکش و تزئینات حداقل با رنگ­های خنثی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *