عایق حرارتی نمای ساختمان

فهرست مقاله "عایق حرارتی نمای ساختمان"

عایق حرارتی نمای ساختمان یک نوع پوشش قوی بوده که روی بخش­های مختلف نمای بیرونی سازه نصب می­شود تا از تبادل دما بین بخش داخلی و خارجی سازه جلوگیری کند. این کار از مزیت­های مختلفی برخوردار بوده و نصب آن پیش از شروع اجرای نما، امری ضروری است.

انواع مختلفی از عایق­های حرارتی برای نمای ساختمان وجود داشته که هریک دارای مزایا و روش نصب خاص خود هستند.

در ادامه به بررسی دقیق­تر انواع عایق حرارتی نمای ساختمان، مزیت اجرای این محصول، و نیز روش­ نصب آن پرداخته شده است.

 

مزایای عایق حرارتی:

عایق­های حرارتی دارای مزایای متعددی هستند که این مزایا باعث شده نصب آن هم از لحاظ اقتصادی هم از لحاظ زیست محیطی، از بخش­­های مهم نما به شمار برود.

در اولین گام، عایق حرارتی از تبادل انرژی بین دو سمت سازه جلوگیری می­کند. این کار کمک می­کند تا در زمستان، سازه گرم باقی مانده و در تابستان، گرما وارد ساختمان نشود. این مساله کاهش نیاز به تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، و اتلاف انرژی را به همراه دارد. کاهش نیاز به سیستم­های تنظیم دما، از نظر زیست محیطی ارزشمند بوده و هزینه­های آتی برای تامین سرما و گرما را نیز ایجاد می­کند.

عایق­های حرارتی معمولا نه تنها در زمینه کاهش تبادل حرارت، بلکه در زمینه کاهش تبادل صوت نیز عمل می­کنند. این ویژگی برای سازه­های درون شهری که در مناطق پر ازدحام و شلوغ واقع شده­اند، مثل ادارات یا منازل مسکونی در مجتمع­های شلوغ، امر مهمی به شمار می­رود.

عایق حرارتی به جلوگیری از تجمع رطوبت و در نتیجه، ایجاد کپک و قارچ در دیوارها جلوگیری می­کند. این ویژگی، عمر مصالح و متریال و عمر کلی نما و دیوار را تا حدود چشمگیری افزایش می­دهد. در نتیجه، هزینه­های تعمیر و بازسازی دیوار و نما نیز کاهش می­یابد.

عایق حرارتی نمای ساختمان

انواع عایق حرارتی نمای ساختمان:

انواع متفاوتی از عایق حرارتی در بازار موجود است که هریک مشخصه­های خاص خود را داشته و بر اساس این شرایط، مزایا و معایب آن، باید نوع مناسب برای هر پروژه انتخاب شود.

پانل‌های عایق حرارتی کامپوزیتی (EIFS):

این نوع عایق­ها از چند لایه تشکیل شده­اند.

لایه اول، لایه عایق بوده که از پلی استایرن منبسط ساخته شده است.

لایه دوم، لایه پوششی پایه است که شامل یک لایه ملات پایه بوده و روی لایه عایق قرار می­گیرد.

و در نهایت، لایه پوشش نهایی است که به عنوان لایه­ای تزئینی بوده و از بخش­های زیرین خود نیز محافظت می­کند.

عایق­های کامپوزیتی بهره وری انرژی بالایی داشته و به نحو موثری از انتقال حرارت بین داخل و خارج سازه جلوگیری می­ کند. همچنین حضور لایه نهایی در طرح­های متنوع، امکان بهبود ظاهر سازه را نیز به همراه دارد. این محصول از وزن بسیار سبکی برخوردار بوده که نصب و اجرای آن را نیز آسان می­کند.

از طرف دیگر، هزینه آن نسبتا بالاتر از دیگر عایق­ها است و نصابان آن باید از تخصص بالایی برخوردار باشند.

پانل عایق پلی استایرن ESP:

این عایق حرارتی شامل صفحاتی سبک و بلوکی شکل است که در دیوارهای خارجی نصب می­گردد. این نوع عایق نیز از وزن کمی برخوردار بوده و قدرت بالایی در برابر عدم نفوذ حرارت و صدا دارد. همچنین این سطح مقاومت، آن را در برابر رطوبت نیز مقاوم کرده و خطر پوسیدگی سازه را کاهش می­دهد. در نتیجه گزینه مناسبی برای مناطق مرطوب است.

در مقابل این مزایا، این عایق­ها در برابر اشتعال قدرت بالایی از خود نشان نمی­دهند و در برابر اشعه ماورا قرمز خورشید نیز ضعیف هستند. در نتیجه نیاز به پوشش مناسب دارند.

پانل عایق حرارتی پلی اورتان PUR:

این عایق به صورت فوم بوده و به شکل صفحات یا بلوک، در نمای ساختمان قرار می­گیرد. این عایق­ها ضریب انتقال حرارت بسیار کمی داشته و جذب رطوبت پایینی نیز دارند. در نتیجه برای مناطقی با دما و رطوبت زیاد، بسیار مناسب هستند. علاوه بر این، این عایق عمر مفید طولانی مدت زیادی نیز دارد.

از معایب آن می­توان به هزینه بالاتر برای تهیه و نصب آن اشاره کرد. از طرف دیگر، این محصول نیز مقاومت کمی در برابر اشتعال داشته و در برابر ماورا بنفش نیز نمی­تواند عملکرد قوی از خود نشان دهد.

پانل عایق پشم سنگ:

پشم سنگ نوعی پشم از مواد معدنی مثل بازالت بوده و به صورت صفحه یا رول به بازار ارائه می­گردد. این ماده غیر قابل اشتعال بوده و سازه را در برابر خطرات آتش سوزی به خوبی محافظت می­کند. همچنین در برابر صوت و حرارت نیز بسیار مقاوم است. از طرف دیگر، پشم سنگ در برابر حمله آفات نیز مقاوم است و خطر پوسیدگی بسیار کمی دارد.

با این حال، وزن نسبتا زیادی داشته و نصب آن نیاز به تجهیزات و مهارت­های خاصی دارد.

عایق فویمی اسپری شونده:

این عایق به صورت فوم بوده و به شکل مایع، روی سطوح اسپری می­شود. پس از اسپری، به سرعت منبسط شده و هیچگونه درز و منفذی نخواهد داشت. این محصول کاملا یکپارچه اعمال شده و احتمال نفوذ هوا و رطوبت درون آن بسیار کم است. همچنین ضریب انتقال حرارت آن نیز کم است. اما از معایبی نیز برخوردار است؛ از جمله اینکه نیاز به تجهیزات خاصی برای اجرا داشته و نیز برخی نمونه­های آن، حاوی مواد شیمیایی مضر هستند که در زمان اجرا باید به طور محافظت شده­ای مورد استفاده قرار بگیرد.

عایق حرارتی نمای ساختمان

روش نصب عایق حرارتی نمای ساختمان:

نصب عایق­های حرارتی فرآیندی چند مرحله­ای است. تمامی مراحل باید توسط نصابان حرفه­ای و طبق اصول انجام پذیرد.

  • ابتدا دیوار و سقف و تمامی سطوح مورد نظر باید از نظر آسیب­ها، شکاف و تمامی نواقص بررسی شوند. سپس از تمامی آلودگی، غبار و … پاکسازی شوند. ترک­ها و شکاف­ها باید با ملات مناسب پر شده و سطحی یکنواخت و تمیز ارائه شود.
  • چسب یا ملات پایه روی سطح اعمال شده و پانل­های عایق روی آن نصب می­شوند. برای عایق های چند لایه، یک لایه مسلح کننده روی عایق نصب می­شود. این لایه می­تواند شامل شبکه توری از جنس فایبرگلاس باشد. وظیفه این لایه افزایش استحکام است. سپس لایه تزئینی روی تمامی لایه­های قبلی نصب می شود.

این روند، روند کلی کار است و بر اساس انواع متفاوتی از عایق­ها، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، برای عایق­های پلی استایرن، پانل­ها برش داده شده و در صورت نیاز، با کمک پیچ و مهره تثبیت می­شوند. یا برای عایق­های پشم سنگ، از قاب فلزی برای نصب استفاده شده و با استفاده از بست­های مخصوص ثابت می­شوند.

 

هزینه عایق حرارتی:

هزینه عایق حرارتی به عوامل متعددی بستگی دارد. اولین عامل، نوع عایق حرارتی است. عایق­هایی مثل پلی استایرن، پشم سنگ، پلی اورتان و … قیمت­های بالاتری نسبت به مواردی مثل کامپوزیت­ها دارند. هرچقدر که کیفیت و مشخصات فنی مواد بالاتر باشد، قیمت نهایی نیز بیشتر است.

عامل بعدی، مساحت مورد نظر است. هرچقدر که مساحت عایق بندی بیشتر باشد، هزینه فراهم کردن مواد و هزینه نصاب بیشتر می­شود.  علاوه بر این، حضور جزئیات و زوائد روی سطح نیز قیمت را افزایش خواهد داد.

عایق­ها از ضخامت متعددی برخوردار هستند. هرچقدر که عایق از ضخامت بیشتری برخوردار باشد، هزینه آن نیز بیشتر می شود.

شرایط آب و هوایی سازه، بر روند اجرای کار موثر است. در شرایطی که دارای آب و هوای خاص باشند، پنل­ها  باید طبق اصول متفاوتی نصب شوند. این کار نیاز به ابزار خاص را ایجاد کرده و هزینه را افزایش می­دهد.

علاوه بر موارد ذکر شده، هزینه­های جانبی دیگری نیز وجود دارند که همواره باید در نظر گرفته شوند؛ از جمله اینکه بلندی ساختمان جدای از مساحت، هزینه را افزایش می­دهد. چرا که ساختمان­های بلند نیاز به داربست و بالابر دارند که این تجهیزات مبالغ جداگانه­ای به رقم نهایی افزوده می­کنند. همچنین در صورت حضور آسیب و ترک خوردگی روی دیوار، ابتدا باید این موارد تعمیر و ترمیم شوند.  از طرف دیگر، عایق باید به طور دوره­ای بازرسی شده و مجوز و تاییدیه­هایی برای آن صادر شود. تمامی این موارد، رقم نهایی را کاملا تحت تاثیر قرار می­دهند.

عایق حرارتی نمای ساختمان

 

 

جدول خلاصه:

مزایای عایق حرارتی نمای ساختمان:
بهره وری انرژی و کاهش مصرف انرژی
حفظ دمای داخلی و بهبود راحتی ساکنین
کاهش نفوذ صدا و عایق بندی صوتی
حفاظت از سازه در برابر ترک خوردگی و آسیب
مقاومت در برابر رطوبت و نفوذ آب
زیبایی و تنوع در طراحی
کاهش اثرات محیطی مثل انتشار گاز گلخانه­ای
عمر و کارکرد طولانی
افزایش ارزش ملک

 

سوالات متداول:

کدام نوع عایق حرارتی برای سازه هایی در مناطق سردسیر مناسب است؟

پلی اورتان، پشم سنگ، پلی استایرن منبسط شده گزینه مطلوبی هستند.

 

کدام نوع عایق مقاوم­تر است؟

فوم اسپری شونده و عایق حرارت کامپوزیتی مقاومت بالایی دارند.

 

ارزان­ترین نوع عایق حرارتی کدام است؟

پانل‌های عایق پلی‌استایرن منبسط شده (EPS) و عایق­های فومی و کامپوزیتی معمولا قیمت کمتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *