طراحی داخلی ساختمان مدرن

فهرست مقاله "طراحی داخلی ساختمان مدرن"

طراحی داخلی ساختمان مدرن، سبکی ست که با هدف ایجاد فضای کارامد و زیبا ایجاد شده است. این طرح عمدتا بر سادگی، خطوط هندسی منظم و استفاده از تمامی فضاهای سازه به نحو حداکثر دارد. در طراحی مدرن برای بخش داخلی ساختمان، سعی شده است تا سادگی علاوه بر طراحی، بر دکوراسیون و رنگ­ها نیز تاثیر داشته باشد.

از مشخصه­های اصلی این نوع طراحی، استفاده از متریال مدرن، تکنولوژی روز و ایجاد ساختاری طبیعی و در عین حال، مدرن و صنعتی است. در نتیجه نقش کاربردی آن برای برخی از انواع سازه­ها بیشتر مشخص خواهد شد.

سبک مدرن در دهه­های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و از آن برای بسیاری از سازه­ها با هدف­های گوناگون استفاده شده است. همچنین با توجه به ساختار ساده و کارامد آن، می­توان آن را برای بخش­های مختلف یک ساختمان از جمله سالن، اتاق خواب، اتاق کار و … استفاده کرد.

در این مطلب به بررسی دقیق­تر این سبک و انواع آن پرداخته شده است.

طراحی داخلی ساختمان مدرن

ویژگی های سبک مدرن در طراحی داخلی:

سبک مدرن در طراحی داخلی دارای ویژگی­های بارزی است که آن را نسبت به دیگر سبک ­ها متمایز کرده است. اولین مشخصه آن، سادگی و حذف جزئیات غیر ضروری است. در این شرایط، سعی شده است تا فضاها، به دور از تزئینات و یا در حداقل آن باشند. اشکال و طراحی­هایی که در این سبک معماری و طراحی دیده می­شود، عمدتا شامل خطوط ساده و صاف، اشکال هندسی منظم و فرم­های ساده هستند. این ساختار حس منظم بودن را القا می­کند.

رنگ­هایی که در طراحی مدرن دیده می­شوند، معمولا شامل رنگ­های پایه خنثی، و رنگ­های مکمل ساده و ملایم هستند. این کار به بازتر جلوه دادن فضا کمک می­کند.

از دیگر مشخصات بارز در طراحی مدرن، استفاده از متریال­های طبیعی در کنار متریال صنعتی است. طبق این ویژگی، متریال های طبیعی در کنار مصنوعی قرار گرفته اند؛ مثلا میزهایی با پایه فلزی و سطح چوبی و موارد مشابه. اصلی­ترین متریال در این سبک عبارتند از فلز، چوب، شیشه، سنگ و … . از طرف دیگر، ترکیب بافت و رنگ نیز رعایت شده که نوعی تعادل و هماهنگی در فضا را ایجاد خواهد کرد.

در  طراحی داخلی مدرن، سعی شده است تا پلان­های باز و استفاده بهینه از نور در حداکثر میزان خود باشند. نور پردازی به کمک ایجاد پنجره­های بزرگ و یا دیوارهای شیشه ای بوده یا به کمک چراغ و نورپردازی مصنوعی. همچنین فضاها به نحوی طراحی می­شوند که علاوه بر دسترسی و ارتباط با یکدیگر، دارای فضای شخصی سازی شده نیز باشند. این کار، به افزایش کارامدی سازه کمک خواهد کرد.

در نهایت، مساله حائز توجه در این سبک، حضور تکنولوژی مدرن و روز دنیا درون سازه است. در طراحی داخلی به سبک مدرن، از فناوری­های روز دنیا استفاده زیادی شده است. این فناوری به صورت سیستم­های امنیتی، نورپردازی هوشمند، سیستم های تهویه هوا، سیستم­های مدرن و هوشمند صوتی تصویری و سرمایشی گرمایشی و …. دیده می­شود.

 

سبک مدرن برای کدام سازه­ها مناسب است:

طراحی داخلی مدرن برای بسیاری از سازه­ها مناسب است؛ با این حال برای برخی از سازه­ها می­تواند تاثیر بارزتری از خود نشان دهد:

  • طراحی داخلی به خوبی قابلیت اجرا برای خانه­های مسکونی مدرن را دارد. اگر به دنبال فضایی ساده ، کاربردی و در عین حال زیبا برای خانه خود هستید، طراحی داخلی مدرن گزینه مناسبی است.
  • سازه­هایی که دارای فضای محدود هستند، دکور مدرن گزینه مناسبی برای آن است. با کمک طراحی مدرن، فضا به نحو موثری مورد استفاده بهینه قرار گرفته و از تمامی بخش­های آن استفاده می­شود. همچنین دکوراسیون و مبلمان در این سبک، فضای محدودتری اشغال کرده و بخش در دسترس زیادی در اختیار ساکنین می­دهد.
  • اگر ساختمان در منطقه ای با نور طبیعی کم قرار دارد، دکور مدرن با داشتن سیستم نور پردازی هوشمند و رنگ­های روشن، نور را افزایش خواهد داد. این ویژگی­ها کمک می­کند تا فضا پرنور تر جلوه داده شده و جلوه بازتری داشته باشد.
  • سبک مدرن گزینه­ای مناسب برای دفاتر و محیط­های کاری است. این سبک عمدتا بر عملکرد مناسب و ایجاد محیط کارامد تمرکز دارد. همچنین می­توان برای محیط­هایی مثل لابی هتل، موزه، کتابخانه و مراکز آموزشی نیز از سبک مدرن استفاده کرد.

طراحی داخلی ساختمان مدرن

انواع سبک مدرن در طراحی داخلی:

در طراحی داخلی مدرن، چندین زیرشاخه و سبک متفاوت وجود دارد که هر یک دارای مشخصه های خاصی بوده و با توجه به سلیقه و نیاز کاربر، شرایط کلی سازه، بودجه اختصاص داده شده و دیگر متغیرهای مشابه، می­توان یکی از آنان را انتخاب کرد.

  • مدرن مینیمالیست:

در این سبک، تاکید بر سادگی و خطوط تمیز بوده و جزئیات کمی وجود دارد. از نظر ویژگی­های بصری، رنگ­های این سبک عمدتا خنثی بوده و فضاها باز و بدون شلوغی هستند. در مدرن مینیمال، تزئینات کمی وجود دارد؛ و تاکید بر همان تزئینات اندک است. این تاکید معمولا با کمک نور پردازی انجام می­شود.

  • مدرن اسکاندیناوی:

این سبک از شمال اروپا نشات گرفته و تاکیدی بر راحتی دارد. هدف اصلی سبک اسکاندیناوی ایجاد محیطی ساده و آرام است. رنگ اصلی در این سبک، رنگ­های روشن مثل سفید، خاکستری و آبی روشن هستند. متریال در استایل مدرن اسکاندیناوی، چوب­های طبیعی، پارچه­های نرم و ساختاری با بافت طبیعی هستند.  مبلمان معمولا طراحی ارگونومیک، ساده و راحت داشته و نورپردازی نیز عمدتا با نور طبیعی است.

  • مدرن صنعتی:

سبک مدرن صنعتی معمولا برای سازه­های مسکونی استفاده نشده و کاربرد اصلی آن برای ادارات، دفاتر، موزه و … است.  این سبک بر روی جنبه­های خام و عملکردی تمرکز داشته و رنگ­هایی که مورد استفاده قرار می­گیرد، رنگ­هایی خنثی ولی تیره هستند؛ مثل خاکستری، قهوه­ای و سیاه. متریالی که در مدرن صنعتی دیده می­شود، چوب خام، فلزات، چراغ­های صنعتی و … هستند.

  • مدرن معاصر:

سبک مدرن معاصر تاکیدی بر استفاده از به روز ترین ترند و تکنولوژی دنیا دارد. رنگ­ها در مدرن معاصر، بر خلاف دیگر سبک­های مدرن، رنگ­هایی درخشان و زنده هستند که با رنگ­های خنثی ترکیب شده­اند. مدرن معاصر نیز برای منازل مسکونی چندان مناسب نبوده و برای موزه، دفاتر کار، لابی هتل و ادارات هنری مناسب­تر است.

  • مدرن لوکس:

تاکید سبک مدرن لوکس، در استفاده از متریال گران قیمت، تجهیزات گران قیمت و ایجاد ظاهری لوکس دارد. هدف این سبک، ایجاد فضایی با شکوه و گران است. رنگ­های این سبک نیز مانند مدرن معاصر، غنی و عمیق هستند مثل طلایی، نقره­ای و رنگ­های پایه تیره. متریالی که در مدرن لوکس زیاد استفاده می­شود، موادی با کیفیت و طبیعی مثل چرم، سنگ طبیعی و … است. در این سبک گرچه جزئیات کمی وجود دارد، اما جزئیاتی لاکچری هستند که به کمک نورپردازی، تمرکز بر روی آنان است.

 

هزینه طراحی داخلی مدرن:

هزینه طراحی داخلی مدرن معمولا به چندین فاکتور مهم بستگی دارد.

اولین عامل، مساحت و ابعاد فضا است. هرچقدر که فضا بزرگتر باشد، به مبلمان و تزئینات بیشتری نیز بستگی دارد. همچنین فضاهایی با زوائد و جزئیات خاص، طراحی پیچیده تری نیز خواهد داشت.

از طرف دیگر، در صورت تمایل به استفاده از متریال درجه یک و مرغوب، هزینه­ها افزایش خواهد یافت. تمامی مواد دارای درجه کیفی متفاوتی بوده که استفاده از مواد درجه یک، هزینه بیشتری نسبت به متریال مصنوعی و درجه پایین دارند.

در صورتی که مشتری تغییرات اصلی در سازه بخواهد، این تغییرات می­تواند هزینه را افزایش دهد. به عنوان مثال، گاها در برخی طراحی­ها نیاز است تا دیوارها برداشته شده و تغییراتی در پلان فضا و … ایجاد شود. این مساله افزایش هزینه را به همراه دارد.

حضور سیستم­های مدرن تکنولوژی بستگی به قیمت روز این تجهیزات داشته و هر وسیله و سیستم هرچقدر مدرن­تر باشد، نیاز به صرف هزینه­هایی بیشتری نیز دارد.

به طور کلی می­توان گفت هزینه­های طراحی داخلی ساختمان به سبک مدرن، به ترکیبی از این عوامل بستگی داشته و برای تخمین رقم حدودی، بهتر است با مشاورین حرفه­ای در این زمینه مشورت شود؛ تا با بررسی نیازهای خاص هر پروژه، بتوان رقمی را برای آن تخمین زد.

 

طراحی داخلی ساختمان مدرن

 

 

جدول خلاصه:

ویژگی­های سبک مدرن در طراحی داخلی:
سادگی  و مینیمالیسم
رنگ­های خنثی
متریال طبیعی در کنار متریال صنعتی
نورپردازی با استفاده از نور طبیعی و مصنوعی
مبلمان ساده و کاربردی
فضای باز و نورگیر
توجه به عملکرد و راحتی
ترکیب متعادل رنگ و بافت
به حداقل رساندن تزئینات و دکوراسیون

 

 

سوالات متداول:

نورپردازی برای اتاق خواب به سبک مدرن به چه صورت است؟

نورپردازی لایه ای، عمومی، محیطی، استفاده از دیمر برای تنظیم شدن نور، بهره گیری از نور طبیعی.

 

بهترین سبک دکوراسیون مدرن برای منزل مسکونی کدام است؟

مدرن مینیمال، مدرن اسکاندیناوی گزینه­های مناسبی هستند.

 

ارزان­ترین متریال ها برای طراحی داخلی مدرن کدام هستند؟

ام دی اف بجای چوب­های طبیعی. پی وی سی . لمینت. شیشه تقویت شده. کاغذ دیواری­های اقتصادی و مقرون به صرفه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *