دکوراسیون داخلی ویلا 1

فهرست مقاله "دکوراسیون داخلی ویلا 1"

دکوراسیون داخلی ویلا از جنبه­های متعددی حائز اهمیت بوده و باید به نحوی انتخاب و اجرا شود که بتواند نتیجه­ای کاربردی و در عین حال، متناسب، هماهنگ و زیبا داشته باشد.

یک طراحی مناسب برای فضای داخلی ویلا، کمک می­کند تا هر بخش از ویلا به خوبی و به نحو موثری مورد استفاده قرار بگیرد. به این صورت ، از تمامی فضاها استفاده شده و فضای بلا استفاده و یا شلوغ و پر ازدحام وجود نخواهد داشت. این ترکیب باید به نحوی باشد که علاوه بر راحتی ساکنین، نشان دهنده سلیقه شخصی مشتری نیز باشد.

از طرف دیگر، معمولا ویلاها محیطی جهت سپری کردن اوقات فراغت بوده و به همین منظور، باید جنبه­های تفریحی نیز به این محیط تخصیص داده شود.

در ادامه، به بررسی دقیق­تر عناصر مهم در دکوراسیون داخلی ویلا، انواع سبک دکوراسیون و نحوه انتخاب بهترین سبک پرداخته خواهد شد.

دکوراسیون داخلی ویلا

طراحی دکوراسیون داخلی:

در روند طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی برای بخش­های مختلفی از سازه باید انجام شود. این بخش­ها به طور کلی عبارتند از:

پذیرایی: در بخش پذیرایی، مهم­ترین مسائل عبارتند از انتخاب و چیدمان مبلمان، و انتخاب نورپردازی.

اتاق خواب: در این بخش ، تخت­خواب، کمدها و سایر مبلمان راحتی معرفی شده و رنگ آمیزی و انتخاب پرده از اهمیت برخوردار است.

آشپزخانه: در قسمت آشپزخانه، طراحی و نصب کابینت و فضاهای ذخیره سازی از اهمیت برخودار است و در صورت تمایل، می­توان سرویس میز و صندلی نهارخوری خانوادگی را در این بخش قرار داد.

سرویس­های بهداشتی: در بخش حمام و توالت، انتخاب و نصب کاشی برای دیوار و کف مطرح شده و انتخاب سایر تجهیزات مثل سنگ­های روشویی، سینک، و سایر لوازم بهداشتی مطرح می­شوند.

اتاق کار: در این بخش، باید میز کار، صندلی، قفسه­های کتاب،  و نورپردازی مناسبی انتخاب شود.

پله و راهروها: در صورت وجود پله و راهرو در ویلا، باید کفپوش و نرده­های مناسبی انتخاب شده و این محیط را با کمک تجهیزات هنری، فرش و دیگر لوازم دکوراتیو تزئین کرد.

اتاق نهارخوری:برخی ویلاها به خصوص ویلاهای وسیع­تر، دارای فضای اختصاصی برای صرف نهار هستند. در اتاق نهارخوری ، باید انتخاب و چیدمان میز و صندلی­ها صورت گرفته و نورپردازی مناسبی نیز برای ایجاد جو مناسب ایجاد شود.

اتاق نشیمن: علاوه بر سالن پذیرایی، برخی ویلاها دارای اتاق نشیمن نیز هستند که فضایی دوستانه­تر برای گردهمایی اعضای خانواده و استراحت است. برای این بخش، باید مبلمان راحتی، فضای سرگرمی، و نصب سیستم­های صوتی و تصویری در نظر گرفته شود.

دکوراسیون داخلی ویلا

عناصر دکوراسیون داخلی:

عناصر دکوراسیون داخلی برای ویلا به چهار بخش کلی تقسیم می­شوند:

  • فضا و چیدمان.
  • رنگ و بافت.
  • مبلمان و لوازم.
  • نور پردازی.

انتخاب و اجرای این عناصر باید با هماهنگی یکدیگر، و توجه به جزئیات پروژه و محیط باشد . در این شرایط می­توان انتظار ایجاد فضایی مورد تایید کاربر، زیبا و راحت را داشت.

در بخش تحلیل نیازها، ابتدا فضا به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و سعی می­شود تا با در نظر گرفتن سلیقه و بودجه مشتری، و شرایط محیطی، طراحی کلی برای فضا در گرفته شود. این طراحی باید به گونه­ای باشد که بتواند تمامی تجهیزات بخش را به خوبی در بر گرفته و بتوان حداکثر استفاده مفید را از فضا دریافت کرد؛ و در عین حال، بین فضاها ارتباط ایجاد شود.

در بخش رنگ و بافت، باید رنگ تمامی بخش­های دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شود. این رنگ و بافت معمولا برای ویلاها از سبک مصالح طبیعی و رنگ­های برگرفته از طبیعت انتخاب می­شود؛ اما بسته به سلیقه مشتری، امکان انعطاف در طراحی نیز وجود دارد. رنگ و بافت باید برای تمامی بخش­های دیوار، کف، مبلمان و … لحاظ شود. رنگ­ها در هر سبک، تفاوت چشمگیری با دیگر سبک­ها دارند ؛ اما نکته حائز اهمیت در این امر، این است که رنگ­ها باید از طیف و هارمونی برخوردار باشند. یعنی مطلوب نیست که تمامی رنگ­ها از یک طیف رنگ باشد. بلکه باید چندین رنگ به نحوی در کنار یکدیگر قرار بگیرند که در کنار از بین بردن یکنواختی، حالت هارمونی و تناسبی مطلوب را نیز ایجاد کنند.

در عنصر مبلمان و تجهیزات، تمامی لوازم اعم از مبل، کاناپه، میز و صندلی­ها، تخت­خواب و … انتخاب می­شوند. همچنین دیگر اجزا این بخش نیز مشخص شده که شامل انتخاب و نصب چراغ­ها، کمدها، قفسه و … هستند. این لوازم باید به نحو اصولی در کنار یکدیگر چیدمان شوند تا بتوانند هم فضای مناسبی را در همان بخش از ویلا ایجاد کرده و هم بتوانند با دیگر بخش­ها نیز سازگار و مرتبط باشند.

نورپردازی یکی از مهم­ترین و تاثیرگذارترین عناصر دکور داخلی در ویلا است. نور پردازی ویلا را می­توان به کمک طراحی پنجره و هدایت نور طبیعی به داخل سازه انجام داده و یا با کمک نور مصنوعی، مثل انواع لامپ و ال ای دی، این کار را انجام داد. با کمک اجرای یک نور پردازی ویژه، تاثیرات بصری افزایش پیدا خواهد کرد.

انواع سبک دکوراسیون داخلی ویلا:

سبک­های مختلفی از طراحی داخلی مناسب ویلا وجود دارند که هر یک ویژگی و جذابیت خاص خود را دارد. برخی از رایج­ ترین سبک­ها شامل موارد زیر هستند:

  • سبک مدرن: در این سبک، سادگی و مینیمالیستی اولویت اول را دارد. خطوط صاف ،اشکال هندسی ساده و رنگ­های خنثی در سبک مدرن به دفعات دیده شده و سعی می­شود تا متریال تجهیزات مثل میزها و صندلی­ها، اکسسوری و … عمدتا از مواد مدرن مثل شیشه و فلز تشکیل شده باشد. این سبک عمدتا بر ایجاد فضای باز و استفاده از نور طبیعی تاکید داشته و کمترین میزان تزئینات اضافی در آن دیده می­شود.
  • سبک کلاسیک: در سبک کلاسیک بر خلاف سبک مدرن، از سادگی دوری شده و تمایل به استفاده از تجهیزات سنتی و پر زرق و برق، استفاده از مبلمان و تجهیزات تزئینی با کیفیت، گران و لوکس، رنگ­های گرم و … وجود دارد. این سبک بر تقارن و نمایش تجهیزات تاکید دارد.
  • سبک روستیک: در سبک روستیک ، موادی مثل چوب و سنگ، اصلی­ترین عناصر سازنده بوده و تمامی رنگ­ها حالتی زنگ زده و قدیمی به خود دارند. این سبک تاکیدی بر راحتی ساکنین و نزدیک بودن دکور به طبیعت دارد.
  • سبک بوهمی: یک سبک کاملا دوستانه و صمیمی. در دکوراسیون داخلی به سبک بوهمی، کمترین توجه به میزان رسمیت شده و رنگ­ها زنده و تجهیزات، دست ساز و خاص هستند. این سبک به عنوان نوعی استایل هنری خاص شناخته می­شود که بستگی مستقیمی به سلیقه و نیازهای مشتری دارد.

در کنار این استایل­ها، می­توان سبک­های پرطرفدار دیگری مثل صنعتی، ژاپنی، مدیترانه­ای، اسکاندیناوی و … را نام برد.

  1. دکوراسیون داخلی ویلا

بهترین دکوراسیون داخلی برای ویلا:

انتخاب کلی یک سبک دکوراسیون داخلی اول از همه به سلیقه مشتری، بودجه وی و نیز اهداف او از استفاده از ویلا دارد. علاوه بر این، در زمان انتخاب دکور، شرایطی مثل وسعت ویلا، موقعیت جغرافیایی، دسترسی به نور طبیعی، چشم انداز و … نیز باید در نظر گرفته شوند.

اگر فضای وسیعی در ویلا در اختیار دارید ، بهتر است سبکی انتخاب شود که از تمامی فضا استفاده کرده و بخش­های خالی و بی استفاده باقی نگذارد. از نظر وسعت، برای ویلاهای بزرگ، دکوراسیون سنتی، روستیک، و بوهمی مناسب هستند. در این سبک­ها، تجهیزات زیادی وجود داشته و معمولا این لوازم از ابعاد بزرگی نیز برخوردارند. در مقابل، اگر فضای ویلا کوچک است، باید از تجهیزات مختصر، رنگهای خنثی و سبک ساده استفاده کرد. در این شرایط، دکور مدرن و مینیمال، و نیز دکوراسیون ژاپنی گزینه مناسبی است. در این سبک­ها، تجهیزات مختصر و رنگ­ها روشن هستند؛ در نتیجه فضا بزرگتر از فضای واقعی جلوه می­کند.

در صورتی که پنجره­های ویلا بزرگ بوده و نور طبیعی زیادی وجود دارد، انواع سبک­ها را می­توان برای ان اجرا نمود. اما در صورتی که نور طبیعی کمی به داخل ویلا هدایت می­شود، سبک اسکاندیناوی گزینه مطلوبی است. از طرف دیگر، اگر ویلا در محیطی قرار گرفته است که پنجره­های بزرگی داشته و نمای محیط بیرونی به طور کامل به داخل سازه منتقل می­شود، توصیه می­گردد دکوراسیونی مطابق با نوع نما در نظر گرفته شود. مثلا اگر محیط بیرونی، جنگل و فضای سبز است، دکوراسیون روستیک، اگر ویلا رو به دریا است، دکوراسیون مدیترانه­ای و مناظر کوهستانی و صخره­ای، با دکور بوهمی یا مدرن همخوانی زیادی دارند.

علاوه بر این، شرایط خاص ویلا نیز باید در زمان انتخاب دکوراسیون انتخاب شود. ویلاهایی در مناطق سردسیر، بهتر است عمدتا شامل تجهیزاتی ساخته شده از چوب و موارد مشابه باشند. حضور چوب در بخش­های دیوار، کفپوش و …، گرما را در خود حفظ خواهد کرد. در مقابل، برای مناطق گرمسیر ، کاشی و بتن گزینه مناسب تری بوده و مانع از هدر رفت خنک بودن داخل سازه به خارج خواهند شد.

 

جدول خلاصه:

عناصر اصلی در طراحی داخلی ویلا:
مبلمان
نور پردازی
انتخاب رنگ و هارمونی رنگ­ها
کفپوش
پرده
تزئینات و دکور
مواد و متریال
فضاهای ذخیره سازی
طراحی دیوارها
نور طبیعی

 

 

سوالات متداول:

بهترین دکوراسیون برای ویلاهای کوچک کدام سبک­ها هستند؟

مدرن، اسکاندیناوی، مینیمالیستی، معاصر.

 

قیمت دکوراسیون داخلی برای ویلا چقدر است؟

بستگی به متراژ ویلا، نوع دکوراسیون، قیمت روز متریال و … داشته و رقم دقیقی برای آن نمی­توان تخمین زد.

 

کدام نوع از دکوراسیون داخلی را می­توان با متریال سنگ و چوب طراحی کرد؟

روستیک و کلاسیک اصلی­ترین سبک­­ها برای استفاده از چوب و سنگ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *