نمای خانه ویلایی مدرن

فهرست مقاله "نمای خانه ویلایی مدرن"

نمای مدرن برای خانه­های ویلایی یکی از سبک­های پر طرفدار برای این نوع سازه­ها است. سبک مدرن دارای مشخصاتی است که آن را به خوبی نسبت به دیگر انواع سبک، متمایز کرده و باعث ایجاد جلوه دهی خاصی به سازه می­شود. از مشخصه­های اصلی نمای خانه ویلایی مدرن می­توان به طراحی ساده، نورگیر، فضای باز و پلان­های آزاد اشاره کرد که در ادامه، به طور مفصل­تری به این ویژگی­ها پرداخته خواهد شد.

 

مشخصات نمای مدرن:

مشخصات نمای مدرن برای خانه­های ویلایی، مشخصاتی خاص است که باعث می­شود بتوان آن را به راحتی از دیگر سبک­ها تشخیص داد. در این سبک، اصلی­ترین مشخصه ، سادگی طرح و خطوط و در عین حال، جلوه شیک و خاص آن است. خطوطی که در این نوع طراحی به چشم می­خورند، معمولا ساده با گوشه­های تیز هستند؛ مثل مستطیل و مربع؛ که همین امر، ظاهری تمیز به آن می­دهد.

از دیگر مشخصات، حضور پنجره­های متعدد و بزرگ است. هدف از قراردهی پنجره در این سبک طراحی، در وهله اول، انتقال نور طبیعی به داخل ویلا است. از طرف دیگر، ویلاها معمولا در مناطقی با چشم اندازهای طبیعی و زیبا قرار دارند. در نتیجه انتخاب سبک مدرن برای نما خانه ویلایی، ارتباط بین فضای داخلی و خارجی را بهبود می­بخشد.

در نماهای مدرن، جزئیات اضافی، شلوغی­ها و تزئینات غیر ضروری تا حد امکان حذف شده­اند. با حذف این تزئینات، تمرکز اصلی بر روی سادگی، کیفیت و ساختار مصالح و طراحی گرایش پیدا کرده است.

متریال به کار رفته در سبک مدرن نیز از اهمیت ویژه­ای برخوردار هستند. در گام بعدی به طور مفصل­تری به بررسی متریال اصلی در سبک مدرن پرداخته می­شود.

از طرف دیگر ، رنگ­ها نیز در این سبک در عین خنثی بودن، از تناسب و هارمونی ویژه­ای برخوردار هستند. این هارمونی در تمامی بخش­های نما ویلا دیده می­شود.

در نتیجه، می­توان اینگونه خلاصه کرد که طراحی و مشخصات نما مدرن برای خانه­های ویلایی برای افرادی مناسب است که به دنبال نمایی شیک و مینیمال، و در عین حال سازگار و هماهنگ با محیط اطراف هستند.

نمای خانه ویلایی مدرن

انواع متریال نما مدرن:

متریال در نماهای مدرن به گونه­ای انتخاب می­شوند که مطابق با مد روز، ظاهری شیک و کاربردی طولانی مدت و مقاوم باشند. اصلی­ترین این متریال عبارتند از:

  • چوب: چوب یکی از متریال پر طرفدار و شیک در این سبک است. چوب علاوه بر داشتن ظاهری شیک و امروزی، حالت گرم و سازگار با محیط زیست نیز دارد . برای نماهای ویلا، می­توان از انواع چوب با رنگ و جنس­های مختلف استفاده کرد.
  • سنگ: سنگ نیز از دیگر متریال­های مقاوم و با دوام در نماهای مدرن است . این محصول به خوبی از تبادل انرژی بین فضای بیرونی و خارجی ویلا جلوگیری کرده و از تنوع رنگ و طرح زیادی نیز برخوردار است. سنگ­ها در انواع سطوح کیفتی و، و نمونه­های طبیعی یا مصنوعی در بازار موجود هستند.
  • شیشه: همانطور که پیش­تر اشاره شد، پنجره و دیوارهای شیشه­ای نقش مهمی در طراحی نما به سبک مدرن دارند.
  • فلزات: فلزات یکی از عنصر مهم برای ایجاد جلوه صنعتی و مدرن در یک سازه هستند. این ماده وزن کمی داشته و می­توان آن را به حالت­های دلخواه برای نما شکل داد. اصلی­ترین فلزات برای این نوع نما موادی مثل آلومینیوم، فولاد و مس هستند.
  • بتن: بتن از ساده­ترین و در عین حال اصلی­ترین متریال برای نما مدرن است . این محصول بسیار شکل پذیر بوده و مقاومت آن در برابر نوسانات و شرایط محیطی بسیار بالا است. در نتیجه نیاز بسیار کمی به تعمیرات داشته و مقاوم کلی سازه را تا حدود بسیار زیادی افزایش می­دهد.
  • انواع کامپوزیت: کامپوزیت­ها موادی مصنوعی به شکل فلز، سنگ، چوب، فلز و … هستند که هزینه نهایی کار را کاهش می­دهند. این مواد کاملا صنعتی بوده و علاوه بر وزن کم، از قیمت کمی نیز برخوردارند.

انتخاب هرکدام از انواع این محصولات در طراحی نما، به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می­توان به شرایط جوی و جغرافیایی خانه ویلایی، سلیقه مشتری، بودجه، و … اشاره کرد.

 

نما مدرن برای چه ویلاهایی مناسب است:

نمای مدرن برای بسیاری از خانه ویلاها مناسب بوده و می­تواند برای آن­ها مورد استفاده قرار بگیرد.

  • برای خانه ویلاهایی که در مناطق درون شهری قرار دارند، این سبک، گزینه مناسبی است. سبک مدرن برای خانه ویلایی با انواع نماهای اطراف تطبیق داشته و در عین شیک بودن، معمولا تضاد چشمگیری با نماهای اطراف نیز ندارد.
  • ویلاهایی که از نور طبیعی کمی برخوردار هستند، ای کمک سبک مدرن می­توانند به نور طبیعی بیشتری دسترسی پیدا کنند. با طراحی پنجره و دیوارهای شیشه­ای، نور به مقدار زیادی از بیرون به داخل سازه هدایت شده که همین امر، در هزینه­های برق نیز صرفه­جویی خواهد کرد.
  • ویلاهایی که در مناطقی با چشم انداز زیبا و خاص قرار دارند. مهم­ترین امر برای این نوع ویلاها، ارتباط بصری بین فضای بیرون با داخل است. حضور این پنجره ­های بزرگ در نمای مدرن، به خبوی ارتباط بصری را ایجاد کرده و در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا نیز موثر است.
  • در مناطقی با شرایط خاص جغرافیایی و جوی، حضور نمای مدرن می­تواند مفید باشد. به عنوان مثال، نمای چوبی مدرن، برای ویلاهایی مناسب است که در منطق کوهستانی و سردسیر قرار دارند؛ چرا که از اتلاف گرما از داخل سازه به خارج جلوگیری می­کند. نمای بتنی و یا سنگ، برای مناطقی که از سطح رطوبت زیاد برخوردار هستند مناسب بوده و خطر زنگ زدگی، تخریب بافت و … در آن کاهش می­یابد. نماهای آجری، سرامیکی و … نیز برای مناطقی مناسب هستند که گرمای زیادی داشته و این متریال منجر به عدم ورود گرما به داخل می­شود.

به طور کل سبک نما مدرن برای بسیاری از خانه­های ویلایی مناسب است و می­تواند مورد استفاده مفید قرار بگیرد.

نمای خانه ویلایی مدرن

انواع نماهای مدرن:

نمای مدرن به نوبه خود دارای انواع و زیرشاخه­های متفاوتی نیز است که در زمان انتخاب یک طراحی برای نما خانه ویلایی، باید به گزینه­های متعدد آن دقت داشت.

  • سبک مدرن مینیمال: مدرن مینیمال سبکی بسیار ساده با حداقل جزئیات است. مهم­ترین مشخصه آن، رنگ­های خنثی، پرهیز از طرح­های اضافه، متریال چوب و شیشه و فلز است.
  • سبک مدرن صنعتی: در این سبک ، عمدتا از مواد خام صنعتی استفاده شده و ظاهری صنتعتی و تاحدودی خشن به سازه می­دهد. فلزات و بتن، مهم­ترین متریالی هستند که در مدرن صنعتی دیده می­شوند.
  • سبک مدرن اسکاندیناوی: مدرن اسکاندیناوی گرچه از سادگی برخودار است، اما سعی کرده تا ظاهری صمیمانه­تر به سازه بدهد. متریال اصلی­ آن چوب و بتن بوده و رنگ­های روشن برای آنان به کار رفته است.
  • سبک مدرن ترکیبی: این سبک، یک سبک کاملا ذوقی و هنری بوده و سعی شده است تا از عناصر و متریال­های متفاوتی در کنار یکدیگر استفاده شوند ؛ به نحوی که ظاهر مدرن آن حفظ شده ولی از یکنواختی و روتین بودن آن نیز بکاهد.
  • سبک مدرن مدیترانه­ای: انتخابی مناسب برای خانه ویلاهایی در نزدیکی ساحل. این نوع نما عمدتا از سنگ­های طبیعی، چوب و سفال طراحی شده و حضور پاسیو، تراس و فضاهای بیرونی زیادی در آن به چشم می­خورد.
  • سبک مدرن روستیک: سبک روستیک به نوبه خود، سبکی زنگ زده و کهنه است. در تلفیق روستیک با مدرن، نمایی ایجاد می­شود که چوب­هایی با ظاهر قدیمی، سنگ­های طبیعی و مواد خام و ناتمام در آن وجود دارد.

نمای خانه ویلایی مدرن

قیمت طراحی نمای خانه های مدرن:

برای قیمت طراحی نمای خانه ویلایی­های مدرن، نمی­توان از پیش رقم دقیقی را تعیین کرد. هزینه نهایی تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که هریک منجر به نوساناتی در نرخ نهایی خواهد شد.

اول از همه، قیمت طرح بستگی مستقیمی به ابعاد و شرایط پروژه دارد. هرچقدر که خانه ویلایی بزرگ­تر بوده، تعداد طبقات بیشتری داشته و یا دارای زوایا و شرایط ساخت خاصی باشد ، هزینه طراحی نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین هرچقدر که مشتری درخواست افزودن پیچیدگی و جزئیات بیشتری به طرح باشد، این رقم افزایش پیدا می­کند. طرح­های ساده و بدون الگو و خطوط خاص، هزینه کمتری نسبت به طرح­های پیچیده دارند.

کیفیت متریال و مواد در هزینه یک طرح موثر است. در صورتی که مشتری تمایل به استفاده از متریال طبیعی و خاص داشته باشد، مثل سنگ و چوب طبیعی و … ، باید هزینه بیشتری نسبت به موادی ارزان­تر مثل کامپوزیت و بتن پرداخت کند.

در این حین، هزینه­های دیگر مثل هزینه طراح، کارگر و نیروهای کار، پیمانکار و … نیز لحاظ شود.

نمای خانه ویلایی مدرن

جدول خلاصه:

ویژگی­های ظاهری نما مدرن برای خانه ویلایی:
خطوط صاف هندسی
پنجره­های بزرگ و دیوارهای شیشه­ای
سادگی و پرهیز از جزئیات اضافی
ترکیب مواد طبیعی مثل چوب و سنگ با مواد صنعتی مثل فلز و بتن
رنگ های خنثی
فضاهای باز و حذف حداکثری دیوارهای اضافی
تعادل و هماهنگی در طراحی

 

نمای خانه ویلایی مدرن

سوالات متداول:

بهترین متریال ترکیبی برای خانه ویلاهای مناطق گرمسیر کدام هستند؟

سنگ طبیعی، بتن، آجر و سرامیک بهترین گزینه­ها هستند.

 

ارزان­ترین متریال برای طراحی نما مدرن کدام است؟

سیمان و بتن اکسپوزر، آجر، ورق­های فلزی و آلومینیومی، پانل­های کامپوزیتی، سیمان سفید و … از قیمت کمی برخوردارند.

 

برای مناطق مرطوب، استفاده از نما با کامپوزیت بهتر است یا چوب طبیعی؟

کامپوزیت مقاومت بیشتر، طول عمر بیشتر و هزینه نگهداری و تعمیرات کمتری نیز دارد. همچنین تنوع طرح و رنگ آن بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *