سبک معماری داخلی مدرن3

فهرست مقاله "سبک معماری داخلی مدرن3"

سبک معماری داخلی مدرن، سبکی ست که عمدتا با طراحی­های ساده، تمیز و در عین حال کاربردی شناخته می­شود. در این سبک طراحی برای فضاها به خصوص فضاهای داخل سازه، سعی شده است تا عمدتا فضاها باز بوده؛ خطوط واضح و ساده، و رنگ­ها خنثی باشند. همچنین در متریال آن دقت شده است تا از مواد طبیعی مثل سنگ و چوب، در کنار متریال صنعتی و مصنوعی مثل شیشه و فولاد استفاده شود. این نوع محیط، ساختاری منظم و آرام را ایجاد خواهد کرد.

در واقع، می­توان این سبک را بیانگر ذوق و هنر عصر حاضر، و توجه به جزئیات و حذف اضافه­های دکوراتیو معرفی کرد. در ادامه، به بررسی دقیق­تر مشخصات و ویژگی­های این سبک، انواع آن و عناصر مهم در سبک مدرن پرداخته شده است.

سبک معماری داخلی مدرن

ویژگی های سبک مدرن در معماری داخلی:

اولین ویژگی که در سبک مدرن به چشم می آید، ساختاری ساده با حداقل جزئیات اضافی است. در این سبک سعی شده است تا خطوط و تجهیزات، ساده و بدون جزئیات چشمگیر اضافی باشند.

رنگ­هایی که در این سبک به کار می­روند، رنگ­های پایه و خنثی بوده تا بتوانند محیطی منظم و آرام ایجاد کنند . این رنگ­ها شامل رنگ­هایی مثل مشکی، سفید، خاکستری، بژ، کرمی و … هستند. طراحی یک هارمونی از طیف این رنگ­ها در کنار یکدیگر در اجزا مختلف داخل سازه، کمک می­کند تا محیط از یکنواختی خارج شده؛ و همچنین، از فرم اصلی و سبک خود که هدف آن سادگی است نیز دور نماند.

حضور مواد مصنوعی و طبیعی در کنار یکدیگر، از زیبایی­های سبک مدرن است. اجزا و بخش­های مختلف محیط داخلی، از موادی طبیعی مثل چوب، سنگ و … در کنار موادی مصنوعی مثل شیشه قرار گرفته­اند. این مساله نوعی تضاد را ایجاد می­کند که از تعادل نیز برخوردار است. به عنوان مثال ، میزهایی از جنس سنگ، با پایه­هایی از جنس استیل و فولاد.

 نورپردازی در سبک مدرن جایگاه ویژه­ای دارد. در ین سبک سعی شده است تا نور طبیعی به کمک پنجره تا بیشترین میزان به سمت داخل هدایت شود. اما نور پردازی مصنوعی نیز دیده شده و با حضور لامپ­های خاص و انواع ال ای دی، توجه را به سمت بخش­های مهم سازه منعطف کرده است. این کار علاوه بر جلت تمرکز، فضا را نیز بزرگ جلوه خواهد.

با توجه به حذف جزئیات اضافی، فضاهای باز و جریان آزادی در فضا ایجاد می­شود  که به ارتباط فضاها به یکدیگر کمک می کند.

توجه به فضاهای ذخیره سازی از دیگر مشخصه­های این سبک است. در سبک مدرن، سعی شده است تا تجهیزات داخلی به طور حداکثری حذف شوند. این مساله، نیاز به فضاهای ذخیره سازی را وجود آورده است. در نتیجه از مشخصه­های مهم در این سبک، حضور انواع فضای ذخیره سازی پیشرفته است. حضور انواع کمد و کابینت­های پیشرفته در این زمینه، فضای مطلوبی را ذخیره و تمیز نگه داشتن محیط داخلی به وجود آورده است.

و در نهایت، از دیگر عناصر و ویژگی­هایی که نقش مهمی در معماری مدرن دارد ، نقش تکنولوژی در محیط است. انواع سیستم­های هوشمند، تجهیزات صوتی و تصویری مدرن، سیستم سرمایش و گرمایش خاص و تجهیزات تهویه هوا، و …، از مشخصه­های اصلی به شمار می­روند.

سبک معماری داخلی مدرن

انواع سبک مدرن معماری:

برای معماری داخلی، انواع مختلفی از سبک معماری وجود دارد. ترکیب سبک مدرن با دیگر سبک­ها، شاخه­ای نو در صنعت معماری داخلی ایجاد کرده است. رایج­ترین این زیر شاخه­ها عبارتند از:

  • مدرن مینیمالیستی: مشخصه­های اصلی­ آن عبارتند از: حذف جزئیات، حضور رنگ­های خنثی، متریال چوب طبیعی، فلز و شیشه، و کاربردی بودن محیط.
  • مدرن اسکاندیناوی: طراحی ساده، حضور رنگ­های روشن و طبیعی، تاکید بر راحتی محیط، متریالی مثل پارچه­های نرم با رنگ روشن، نور طبیعی گسترده در محیط .
  • مدرن صنعتی: تاکید بر نمایش دادن عناصر ساختاری، حداکثر استفاده از مواد خام مثل انواع فولاد، بتن، شیشه با طراحی های صنعتی، تاکید بر رنگ تیره و خنثی مثل خاکستری.
  • مدرن کلاسیک: تاکید بر خطوط و فرم­های هندسی، مواد اصلی آن شامل چوب و شیشه، ارائه حداقل جزئیات اما جزئیاتی در مرکز توجه و متعادل با هدف اصلی سبک.
  • مدرن معاصر: تاکید بر تکنولوژی روز دنیا، متریال به روز و آپدیت شده مطابق با مد و روند روز .

این موارد، اصلی­ترین سبک­ها در معماری داخلی مدرن هستند. البته می­توان دیگر نمونه­های تلفیقی با معماری مدرن را نیز نام برد که بر حسب سلیقه مشتری و کاربری سازه، متغیر خواهد بود؛ مثل: مدرن بوهمی، مدرن کالیفرنیایی، مدرن ارگانیک و دیگر موارد مشابه.

 

نکات کلیدی برای سبک مدرن معماری داخلی:

رعایت برخی نکات کلیدی، می­تواند طراحی خاص و در عین حال، مطابق با هدف ایجاد کند.

اولین نکته مهم، جای گذاری کیفیت به جای کمیت است. در معماری داخلی مدرن، ترجیح بر این است که به جای تعداد زیادی از لوازم، تعداد محدودی از مواد با کیفیت بالا استفاده شوند. این کار به ایجاد حس لوکس بودن محیط و پایداری تجهیزات کمک می­کند. این جزئیات خاص می­تواند منجر به ایجاد تمایز و زیبایی نیز شوند.

علاوه بر این، ترکیب متریال و خلاقیت در استفاده از آن نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، همانطور که پیش­تر نیز اشاره شد، یکی از متریال اصلی در این سبک، شیشه است. استفاده از شیشه­های رنگی، مات و خاص، در عین حال که از هدف اصلی سبک دور نمی­شود، تنوع و زیبایی را نیز به محیط می­دهد . از طرف دیگر، این متریال باید با یکدیگر نقش تکمیل کننده و مکمل داشته باشند. این نقش، به یکپارچگی محیط افزوده خواهد کرد.

از نکات دیگری که باید در معماری مدرن در نظر گرفته شود، خاص بودن نور پردازی است. برخلاف بسیاری دیگر از سبک­ ها، نور پردازی در سبک مدرن باید از حیطه استاندارد خارج بوده و ایده­های خلاقانه و نو برای آن ارائه شود. این کار، به ارائه تاثیر بصری مطلوب کمک می­کند.

یکی از مزیت­های مدرن و خاص در این سبک ، ایجاد تعادل بین فضای شخصی و عمومی است. حضور پانل­های حرکتی، از نمونه­های مهم در تنظیم فضا است؛ که به طور انعطاف پذیری، فضای عمومی را به فضای خصوصی تبدیل کرده و بالعکس. این ویژگی برای منازل و سازه­های امروزی که با کمبود فضا روبرو هستند، گزینه­ای بسیار کاربردی است.

و در نهایت، سبک مدرن، سبکی متنوع  است. استفاده از الگو و بافت­های غیر معمول، کمک می­کند تا طراحی از حالت متداول و تکراری خارج شده؛ و بیانگر هنر و ذوق طراح، و سلیقه مشتری خواهد بود.

سبک معماری داخلی مدرن

معماری داخلی مدرن برای چه سازه هایی مناسب است:

این سبک با توجه به ویژگی­های خاص خود، می­تواند برای بسیاری از سازه­ها مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله:

  • آپارتمان و خانه­های مسکونی مدرن. این سبک برای منازلی با وسعت کم، فضاهای کوچک و دسترسی به نور طبیعی کم، گزینه­ای مناسب است.
  • ادارات و دفاتر کار. حضور تکنولوژی، پرهیز از جزئیات و سادگی، این سبک را برای دفاتر کار و استارتاپ­ها مناسب کرده است.
  • رستوران و یا کافه­های خاص ، فروشگاه­ها و مراکز خرید. این طراحی برای فضاهای خدمات عمومی گزینه­ای مطلوب است.
  • هتل و مهمانسرا. فضای داخلی اتاق­های هتل معمولا تمرکز بر سادگی، خلوت بودن و راحتی دارند. سبک مدرن برای اتاق هتل این ویژگی را به همراه خواهد داشت.
  • مراکز بهداشتی درمانی مثل کلینیک­ها. این سبک، قابلیت بالایی برای تمیزی و نظافت داشته و امکان نورپردازی مناسب را ایجاد کرده است.

به طور کل، سبک معماری داخلی مدرن را برای بسیاری از سازه­ها می­توان طراحی کرده و به کار برد.


جدول خلاصه:

ویژگی: توضیحات:
سادگی و مینیمالیستی طراحی ساده، حذف جزئیات
رنگ­های خنثی سفید، خاکستری، کرم و …
ایجاد فضاهای باز طراحی پلان باز به منظور ارتباط بین فضاها
متریال طبیعی و مصنوعی چوب، سنگ، فولاد و … به منظور ایجاد تضاد و تعادل
نورپردازی خلاقانه استفاده از نور طبیعی و مصنوعی برای تاکید بر ویژگی­ها
مبلمان و چیدمان ساده طراحی ساده، کاربردی و بدون تزئینات
پوشش­های دیواری و کفپوش­ها ساده و با کیفیت
محیط ذخیره سازی حذف شلوغی و حفظ سادگی
توجه به جزئیات فرم­های هندسی خاص و اشیا دکوراتیو محدود و خاص
تکنولوژی تکنولوژی­های مدرن روز با کنترل هوشمند

 

 

سوالات متداول:

معماری داخلی مدرن برای چه قسمت از هایی از سازه بهتر است؟

برای تمامی بخش­های سازه مثل پذیرایی ، اتاق­ها، سرویس بهداشتی، پاسیو، راهرو و پله و … مناسب است.

 

هزینه معماری داخلی مدرن چقدر است؟

هزینه طراحی بر اساس متراژ، متریال، محل سازه و دیگر جزئیات تعیین می­شود.

 

برای منزل مسکونی، معماری داخلی مدرن بهتر است یا مینیمال؟

سبک مینیمال حس دوستانه­تری نسبت به مدرن داشته؛ آماده سازی و هزینه کمتری نیز خواهد داشت. سبک مدرن، تطابق بیشتری با صنعت روز دارد. انتخاب نهایی بستگی به سلیقه مشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *