طراحی و دیزاین لابی

فهرست مقاله "طراحی و دیزاین لابی"

لابی هتل مرکز عصبی تقریباً هر هتلی است. اینجا جایی است که مهمانان برای چک کردن، دید و بازدید کردن، پرسیدن سوال از کارکنان پذیرش یا دربان، منتظر تاکسی یا شاتل و تعامل با مهمانان دیگر هستند. طراحی و دیزاین لابی تمام تجربه‌ی مهمان را در یک ملک تنظیم می‌کند و می‌تواند به ایجاد یک تاثیر ماندگار و مثبت از آن هتل به ما و حاضرین در لابی کمک کند.

طراحی و دیزاین لابی

هنرمند مشهور، اندی وارهول، زمانی با کنایه گفت: “لابی ها همیشه زیباترین مکان در هتل هستند – ای کاش می توانستید یک تخت خواب بیاورید و در آنها بخوابید.”

 

با در نظر گرفتن همه این موارد، بسیار مهم است که در مورد چیدمان لابی هتل خود با جزییات جزئی فکر کنید.

در طراحی نورپردازی در لابی هتل، عناصری کلیدی وجود دارد که میخواهیم به آنها بپردازیم.

 

رنگ و شدت نور

ایجاد تعادل بین رنگ و شدت نور اهمیت دارد. رنگ یا گرمای نور سفید بر اساس مقیاس کلوین سنجیده می‌شود؛ هر چه رنگ گرمتر باشد، دمای رنگ پایین‌تر است. انتخاب دمای و شدت مناسب برای لابی بستگی به حالتی دارد که می‌خواهید ایجاد کنید. نور شمع حدود ۲۰۰۰ درجه کلوین است در حالی که نور روز معمولاً بین ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰ درجه کلوین است. به هر حال نور پردازی در شب باید طوری باشد که برای تمام مهمانان جذاب و دلپذیر باشد.

 

طراحی و دیزاین لابی

محل و سبک چراغ‌های فردی

از لوسترهای سقفی تا چراغ‌های دیواری و آباژورها، نوع چراغ‌هایی که انتخاب می‌کنید به تعریف زیبایی‌شناسی شما کمک می‌کند. ترکیب لوسترهای شیک با چراغ‌های زمینی محیطی برای ایجاد یک فضای مدرن، شیک یا دنج استفاده می‌شود.

 

بیایید با روشنایی و رنگ نوری که میهمانان هنگام ورود به لابی هتل با آن مواجه می‌شوند، شروع کنیم.

 

بهترین تجربیات هتلی آنهایی هستند که میهمانان احساس راحتی و لذت گرمی کنند. نور سفید بسیار روشن ممکن است امکان دیدن تمام جزئیات اتاق را فراهم کند، اما احتمالاً حس سردی و خشکی ایجاد می‌کند.

انواع چراغ‌هایی که در لابی هتل‌ها استفاده می‌شود تا حد زیادی به طراحی کلی و اندازه فضایی که نیاز به روشنایی دارد بستگی دارد. ترکیبی از آباژورها، لوسترها، چراغ‌های توکار و نورهای کف که به طور یکنواخت در سراسر لابی پخش شده‌اند، فضایی گرم و یکنواخت برای هر میهمان فراهم می‌کنند.

تجربه حسی پیشرفته

اگر به درستی اجرا شود، لابی هتل می‌تواند هر پنج حس را درگیر کند و تجربه‌ای به‌یادماندنی برای مهمانان ایجاد کند. به عنوان مثال، بازاریابی بویایی می‌تواند تأثیر زیادی بر تمایل به خرج کردن داشته باشد. برخی از ایده‌ها برای طراحی فضایی که تمامی حواس را درگیر کند شامل دم کردن قهوه داغ، روشن کردن شمع‌های معطر، ارائه تنقلات تازه پخته شده و پخش موسیقی ملایم از طریق سیستم صوتی هستند.

 

طراحی و دیزاین لابی

این تلاش‌ها به مهمانان این امکان را می‌دهد که به سرعت با هتل شما احساسی مثبت و عاطفی برقرار کنند – چیزی که مدت‌ها پس از اقامت در هتل به یاد خواهند داشت.

فضای اشتراکی

هتل های بیشتری در حال ایجاد فضاهای چند منظوره هستند که در آن مهمانان با افراد محلی و کارکنان در آن معاشرت می کنند. لابی هتل شما می‌تواند فراتر از مکانی برای ورود یا خروج مهمانان باشد و به مکانی برای اجتماع و راحتی تبدیل شود. سالن‌های ترکیبی و فضاهای غذاخوری می‌توانند با کتابخانه‌ها، تراس‌های فضای باز و گوشه‌های راحتی همزیستی کنند.

 

 

اگر محل برگزاری شما برای مسافران تجاری مناسب است، یک بخش از لابی خود را برای کار اختصاص دهید. این ایده ها می توانند یک لابی سنتی را به فضاهای مشترک تبدیل کنند که مهمانان بتوانند در آن جمع شوند و درگیر شوند.

مقدار فضای طبقه باز

ممکن است این یک نکته واضح به نظر برسد، اما میزان فضای باز در لابی هتل تعادل ظریفی بین طراحی سبک و کاربردی است. فضای کف بسیار کم و لابی احساس تنگی و ناراحتی می کند. اگر بیش تر از حد هم باشد احساس پوچی و خالی از زندگی خواهد کرد.

 

طراحی و دیزاین لابی

برای اطمینان از اینکه مهمانان همیشه هنگام قدم زدن در لابی احساس راحتی می کنند، هتلداران باید به اندازه کافی فضای باز داشته باشند تا تقریباً 10 تا 15 درصد از ظرفیت مهمانان هتل در هر زمان معین را در خود جای دهند. این اطمینان می دهد که لابی تعادل سالمی از اتاق تنفس و آرامش را حفظ می کند.

عناصر بیوفیلیک

طراحی بیوفیلیک یک رشته نسبتا جدید با ریشه های قدیمی است.

 

طراحی و دیزاین لابی

 

همانطور که استفان آر. کلرت در نشریه طراحی و معماری متروپلیس نوشت:

 

“طراحی بیوفیلیک به دنبال پیوند نیاز ذاتی ما برای وابستگی به طبیعت در محیط ساخته شده مدرن است. طراحی بیوفیلیک، توسعه نظریه بیوفیلیا، تشخیص می دهد که گونه ما بیش از 99 درصد از تاریخ خود را در پاسخ انطباقی به جهان طبیعی و نه به نیروهای خلق شده یا مصنوعی انسان تکامل یافته است. ما از نظر بیولوژیکی کدگذاری شدیم تا با ویژگی ها و فرآیندهای طبیعی مرتبط شویم.

به زبان ساده، انسان‌ها وقتی با عناصری احاطه شده‌اند که ما را به یاد دنیای طبیعی می‌اندازند، راحت‌تر هستند. گیاهان، حیوانات، آب‌نماها، نور طبیعی و منظره‌های محیط بیرون همه برای طراحی بیوفیلیک ضروری هستند. مدیران و مالکان هتل باید تا حد امکان از این عناصر را در چیدمان لابی هتل خود بگنجانند تا میهمانان را از لحظه ورود به میز پذیرش بلافاصله در ذهنیت آرامتر و سالم تری قرار دهند.

 

و صحبت از میزهای جلو …

شکل و اندازه میز پذیرش

میز پذیرش تقریباً یکی از عناصر اصلی هر هتل در سراسر جهان است. این نقطه‌ای است که مهمانان در طول اقامت خود چک‌این و تسویه‌حساب می‌کنند و پاسخ هر سؤالی را دریافت می‌کنند. به همین دلیل، انتخاب طراحی میز پذیرش به یکی از مهم‌ترین تصمیمات صاحبان یا مدیران هتل در مورد چیدمان لابی تبدیل می‌شود.

 

طراحی و دیزاین لابی

 

همان‌طور که مقدار فضای اختصاص داده شده در لابی مهم است، شما می‌خواهید میز پذیرش اندازه کلی هتل را منعکس کند. اگر انتظار دارید در طول روز با هجوم زیادی از مهمانان روبرو شوید، بهتر است طراحی میزی را انتخاب کنید که فضای کافی برای تعامل چندین نماینده با مهمانان تازه وارد را فراهم کند.

برای هتل‌های کوچک‌تر، میزی که فقط یک یا دو نماینده را در خود جای دهد، کافی است.

چه بزرگ و چه کوچک، هتلداران باید میزی را انتخاب کنند که سبک مبلمان انتخابی برای بقیه لابی را منعکس کند.

محل نگهبانی

دربان بخشی ضروری از بسیاری از عملیات هتل های لوکس است. با این حال، برخلاف کارکنان میز پذیرش – که معمولاً با سؤالات مهمانان در مورد اتفاقات و امکانات هتل سروکار دارند – دربان معمولاً با نیازهای مهمان که فراتر از مرزهای ملک است سروکار دارد.

 

طراحی و دیزاین لابی

 

این تفاوت کلیدی نگهبان را از بقیه کارکنان میز پذیرش متمایز می کند و بسیاری از هتل ها یک میز متمایز به دور از میز پذیرش در اختیار آنها قرار می دهند. محل قرارگیری این میز دربان در لابی کاملاً به صلاحدید مالک یا مدیر هتل بستگی دارد. با این حال، میزهای نگهبان معمولاً در کنار ورودی و خروجی اصلی لابی قرار می‌گیرند، زیرا به مهمانان اجازه می‌دهد هنگام خروج از در سؤال بپرسند.

مکان ایستگاه های غذا و نوشیدنی

بسته به نوع هتل، لابی ممکن است شامل قسمت‌های مشخصی برای قهوه و میان‌وعده‌های کوچک باشد که میهمانان می‌توانند هنگام سفر به اتاق‌هایشان از آن لذت ببرند. این امکانات به ویژه در میان مسافران کاری که زمان محدودی در اختیار دارند، ارزشمند است.

طراحی و دیزاین لابی

 

ایستگاه های غذا و نوشیدنی از این نوع معمولاً دور از میز جلو و نزدیک به راهروها یا گذرگاه هایی که در واقع به اتاق های مهمان منتهی می شوند یافت می شوند. این تضمین می‌کند که افرادی که برای قهوه در صف ایستاده‌اند، در عملکرد میز پذیرش یا دربان اختلالی ایجاد نکنند. ایستگاه های غذا و نوشیدنی نیز ممکن است در خارج از هر اتاق غذاخوری، کافه یا رستورانی که به لابی هتل متصل است، پیدا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *