طراحی ساختمان اداری

فهرست مقاله "طراحی ساختمان اداری"

آیا قصد راه‌اندازی کسب و کار خود و طراحی یک ساختمان اداری را دارید؟ اصول و رعایت مورد نیاز برای رسیدن به یک الگوی اصولی در این زمینه نسبت به دیگر مجتمع‌ها مانند مسکونی و تجاری تفاوت زیادی دارند. در طراحی ساختمان اداری فضاهای مختلفی برای افزایش بازدهی و راحتی کارمند یا مراجعه کنندگان در نظر گرفته می‌شوند.

طراحی ساختمان اداری به صورت اصولی با در نظر گرفتن برخی نکات مهم امکان‌پذیر می‌شود؛ به طوری که رعایت نکاتی مانند الزامات ایمنی، نورپردازی داخلی، طراحی نما و بهره‌مندی از امکانات رفاهی بازدهی ساختمان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اگر قصد طراحی ساختمان اداری به صورت اصولی و هزینه‌های تقریبی در این زمینه را دارید ادامه مطلب را از دست ندهید.

طراحی ساختمان اداری

چرا طراحی ساختمان اداری مهم است؟

محیط اداری یکی از مهم‌ترین مکان‌های کاری هستند که برای طراحی آن‌ها باید اصول متعددی رعایت شوند؛ زیرا این محیط‌ها از قسمت‌های کوچک‌تری تشکیل می‌شوند که برای افزایش کارایی و راحتی کاربران هنگام کارکردن اهمیت بالایی برخوردار است. تمامی مراحل طراحی ساختمان اداری باید با توجه به رعایت اصول ها انجام شوند تا در نهایت بهترین نتیجه حاصل شود.

طراحی‌ هر یک از قسمت‌های مختلف ساختمان اداری مانند اتاق پرنسل، مدیریت، نما و دکوراسیون داخلی را باید به نحوی انجام داد تا کارایی مورد نظر حاصل شود. موضوع ساختمان اداری گستردگی بالایی دارد و ساختمان‌های مختلفی در ابعاد کوچک و بزرگ را شامل می‌شود.

در طرف دیگر ماجرا وجود تعداد کارکنان بالا و نیاز به وجود سلسله مراتبی منظم اهمیت وجود طراحی منحصر به فرد در ساختمان‌های اداری را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد. در نظر گرفتن تعدادی از تکنولوژی و امکانات رفاهی مناسب برای مراجعه کنندگان و کارکنان ساختمان‌های اداری در صورت وجود یک طراحی اصولی امکان‌پذیر می‌شود.

 

 

طراحی ساختمان اداری چه فضاهایی را ایجاد می‌کند؟

مهم‌ترین عاملی که برای رسیدن به یک طراحی اصولی برای ساختمان‌های اداری باید به آن توجه شود سطح نیاز مراجعه کنندگان و کارمندان است؛ زیرا تنها در این صورت می‌توانید طراحی مورد نظر را به نحوی انجام دهید که بازدهی افزایش یابد. در ساختمان‌های اداری وجود اتاق و دفاتر با ویژگی‌های مناسب جهت کار کردن کارمندان اهمیت بالایی دارد.

فضاهای دیگری مانند قسمت‌های پذیرایی از مهمانان، آشپزخانه، محل استراحت و غذاخوری یا رستوران از دیگر الزاماتی هستند که در ساختمان اداری مشاهده می‌شوند. قسمت ذخیره سازی اطلاعات و پرونده‌ها یا بایگانی در طراحی ساختمان اداری اهمیت بالایی دارد؛ زیرا در فعالیت طولانی مدت وجود مکانی برای جمع آوری اسناد الزامی است.

فضاهایی برای ارائه خدمات رفاهی و امکانات منحصر به فرد برای راحتی بیش‌تر کارمندان و مراجعه کنندگان و ساختمان اداری اهمیت زیادی دارد؛ همچنین وجود پارکینگ با متراژ مناسب با توجه به حداکثر ظرفیت ساختمان موضوع دیگری است که در یک طراحی اصولی باید به آن توجه شود. متراژ زیربنا مورد نظرعامل مهمی است که در تعیین فضاهای ساختمان اداری باید به آن توجه کنید.

 

در طراحی ساختمان اداری باید به چه عواملی توجه کنیم؟

برای رسیدن به یک طراحی اصولی در مورد ساختمان‌های اداری باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید. برخی از این عوامل با طراحی ساختمان تجاری مشترک هستند؛ اما آشنایی با ویژگی‌های منحصر به فرد مجتمع‌های اداری در ابعاد کوچک و بزرگ برای رسیدن به یک الگو اصولی کمک زیادی به شما می‌کند؛ بنابراین در ادامه مهم‌ترین عوامل در طراحی ساختمان اداری را بررسی می‌کنیم.

الزامات ایمنی

در نظر گرفتن اقدامات مختلف برای تامین امنیت ساختمان اداری یکی از مهم‌ترین مواردی است که در طراحی اصولی به آن توجه می‌شود. استفاده از سیستم‌های مختلف مانند دوربین‌های مداربسته، اطفا حریق، راه پله و درب‌های خروج اضطراری برای رسیدن به سرحد بالایی از اقدامات ایمنی اهمیت زیادی دارد. وجود آژیر و بلندگوهای هشدار دهنده در صورت وجود مشکلات عملکردی به حوادث طبیعی مانند آتش سوزی برای گرفتن مجوز طراحی ساختمان اداری الزامی است.

وجود تنوع فضاها

اتاق و فضاهای موجود برای کارمندان شغول به کار در ساختمان‌های اداری باید تنوع مورد نیاز را داشته باشند؛ به طوری که اتاق‌ها به ۳ حالت خصوصی، نیمه خصوصی و عمومی تقسیم بندی می‌شوند. وجود تنوع لازم در این زمینه علاوه بر افزایش بازدهی ساختمان، راحتی بیش‌تر کارمندان به دنبال دارد. پارتیشن بندی یکی از بهترین ابزارهایی است که برای ایجاد فضاهای تمایز از آن استفاده می‌شود.

به کارگیری مصالح با کیفیت

طراحی ساختمان اداری تا حد زیادی با موضوع مصالح و متریال به کار رفته در ساخت ادغام می‌شود؛ بنابراین برای رسیدن به یک الگو اصولی باید از مصالح با کیفیت استفاده کنید. اهمیت دادن به این موضوع در کنار افزایش طول عمر ساختمان اداری و حفظ امنیت کارمندان مزایا دیگری را به دنبال دارد؛ برای مثال می‌توانید در مصرف هزینه‌های جانبی و انرژی جهت گرمایش و سرمایش تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید.

استفاده از رنگ مناسب

تاثیر روانشناختی رنگ‌ها بر روی حس و حال افراد یکی از مهم‌ترین عواملی است که برای رسیدن به یک طراحی ساختمان اداری منحصر به فرد باید به آن توجه کنید. رنگ‌های روشن مانند سفید یا استخوانی به دلیل القا حس نظم و سادگی یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای ساختمان‌های اداری محسوب می‌شوند؛ البته انتخاب نهایی در این زمینه به نوع کارایی و موضوع ساختمان اداری بستگی دارد.

عایق‌بندی

معیارهای زیادی در موضوع عایق‌بندی مطرح می‌شوند که در طراحی ساختمان اداری توجه زیادی به آن‌ها می‌شود. عایق‌بندی صوتی یکی از مهم‌ترین خش‌های موجود در این زمینه است که کارایی فضاهای متمایز در بخش داخلی را افزایش می‌دهد. در این شرایط با استفاده از پارتیشن بندی مناسب ایجاد یک عایق صوتی کارآمد بین اتاق‌ها می‌توانید حریم شخصی و راحتی کارمندان را بهبود دهید.

نورپردازی مناسب

ترکیب نورپردازی و رنگ به کار رفته در طراحی داخلی ساختمان اداری ویژگی‌های مثبت متعددی را برای شما فراهم می‌کند. بهره‌مندی از حداکثر نور طبیعی با طراحی اصولی ساختمان نیاز به نورپردازی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ بنابراین هزینه‌های مصرفی مانند انرژی برق در طولانی مدت کاهش می‌یابد. استفاده از رنگ‌های ملایم برای نورپردازی نقاط کور یا تاریک ساختمان حس بهتری را برای مراجعه کنندگان و کارمندان ایجاد می‌کند.

 

طراحی ساختمان اداری

طراحی نما ساختمان اداری به چه شکل است؟

سبک‌های متعددی برای طراحی ساختمان اداری در زمینه نما وجود دارند که پرطرفدارترین آن‌ها الگوی مدرن و کلاسیک هستند. تصمیم گیری نهایی برای به کارگیری طراحی نما مناسب جهت تجهیز ساختمان اداری به خدمات یا کالا عرضه شده بستگی دارد.

در صورت فعالیت در بخش‌های جدید می‌توانید از متریال‌های مناسب برای طراحی نما مدرن استفاده کنید؛ همچنین سبک طراحی کلاسیک برای ساختمان‌های اداری با فعالیت در عرضه کالاهای سنتی یا خدمات مرتبط اهمیت بالایی دارد. به کارگیری متریال‌های مختلف مانند شیشه، سنگ، چوب، فلز و سرامیک  کنار عواملی مانند نورپردازی شما را به هدف خود نزدیک‌تر می‌کند.

 

 

هزینه ساخت و طراحی ساختمان اداری چقدر است؟

تعیین هزینه مشخص برای طراحی انواع ساختمان‌های اداری امکان‌پذیر نیست؛ زیر عوامل متعددی در این زمینه تاثیرگذار هستند که برای رسیدن به مبلغ نهایی باید تمامی آن‌ها را در نظر بگیرید. متراژ به عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای موجود در این زمینه محسوب می‌شود که با افزایش آن باید هزینه‌های بیش‌تری جهت ساخت و ساز بپردازید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی تعیین هزینه نهایی طراحی ساختمان اداری را بررسی می‌کنیم.

  • متریال به کار رفته در طراحی نما و وراسیون داخلی ساختمان اداری از مهم‌ترین متغیرها در این زمینه محسوب می‌شود.
  • اهمیت دادن به امکانات رفاهی و ویژگی‌های منحصر به فرد جهت راه‌اندازی مکان‌های تفریحی در ساختمان اداری هزینه شما را افزایش می‌دهد.
  • در صورت استفاده از تجهیزات منحصر به فرد و داشتن دید آینده نگرانه در طراحی ساختمان اداری هزینه‌های شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

 

 

سخن پایانی

طراحی ساختمان اداری فرایندی تخصصی است که برای انواع فضاهای کوچک و بزرگ باید با رعایت برخی عوامل مهم همراه شود. این ساختمان‌ها به دلیل وجود ارتباط کاری و نیاز به عرضه خدمات به مراجعه کنندگان اهمیت بالایی دارند. طراحی ساختمان اداری با در نظر گرفتن عوامل متعددی مانند الزامات، نورپردازی داخلی، طراحی نما و دکوراسیون مناسب همراه است.

وجود فضاهای متمایز به صورت خصوصی، نیمه خصوصی و عمومی با استفاده از ابزارهایی مانند پارتیشن بندی در طراحی اصولی ساختمان اداری اهمیت بالایی دارد؛ همچنین عایق‌بندی صوتی برای ایجاد راحتی بیش‌تر در هر یک از این فضاها باید مورد توجه قرار گیرد.

 

طراحی ساختمان اداری

سوالات متداول

  1. فضاهای موجود در ساختمان اداری به چند شکل طراحی می‌شوند؟ فضاهای کاری در ساختمان اداری به صورت خصوصی، نیمه خصوصی و عمومی طراحی می‌شوند.
  2. طراحی نما در ساختمان‌های اداری به چند شکل وجود دارد؟ این ساختمان‌ها با توجه به نوع عرضه خدمات یا کالا از طراحی نما به سبک مدرن و کلاسیک بهره می‌برند.
  3. هزینه نهایی طراحی ساختمان اداری چقدر است؟ تعیین هزینه نهایی در این زمینه به عوامل متعددی مانند متراژ زیربنا، امکانات مورد نظر، متریال به کار رفته و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد.

 

 

طراحی ساختمان اداری اهمیت فضاهای موجود عوامل مهم طراحی نما هزینه
توضیحات وجود سلسله مراتب و فضاهای مختلف برای ارائه خدمات در ساختمان‌های اداری انواع فضاهای مختلف مانند اتاق‌های خصوصی، نیمه خصوصی و عمومی، آشپزخانه، مکان‌های تفریحی رعایت اصول ایمنی، به کارگیری مصالح با کیفیت، نورپردازی، رنگ بندی به کارگیری طراحی نما در سبک‌های مدرن و کلاسیک با توجه به مضمون ساختمان اداری تعیین هزینه نهایی با توجه به متریال به کار رفته، امکانات مورد نیاز و متراژ زیربنا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *