طراحی هتل ۵ ستاره

فهرست مقاله "طراحی هتل ۵ ستاره"

هتل ۵ ستاره به عنوان یکی از بهترین مراکز اقامتی شناخته می‌شود که برای رسیدن به سرحد مورد نظر از کیفیت باید اصول مشخصی رعایت شوند. دریافت ستاره توسط هتل‌ها به میزان رعایت این نکات در تمامی مراحل ساخت و بهره‌برداری بستگی دارد؛ بنابراین طراحی هتل ۵ ستاره برای دریافت مجوزها از اهمیت بالایی برخوردار است.

قسمت‌های مختلف هتل مانند پارکینگ، لابی، راهروها و واحدهای اقامتی هر یک دارای اصول مشخصی برای طراحی در هتل ۵ ستاره هستند؛ برای مثال در مکان‌های عمومی مانند پارکینگ، لابی و راهرو باید حداکثر گنجایش موجود با توجه به تعداد واحدهای اقامتی در نظر گرفته شود. اگر به دنبال آشنایی بیش‌تر با طراحی هتل ۵ ستاره هستید ادامه مطلب را از دست ندهید.

طراحی هتل ۵ ستاره

 

دلیل اهمیت طراحی هتل ۵ ستاره چیست؟

هتل‌ها به عنوان یکی از مراکز اقامتی مهم در کشور شناخته می‌شوند که برخورد مستقیمی با گردشگران خارجی و داخلی دارند؛ بنابراین رعایت استانداردهای موجود برای طراحی هتل‌ ۵ ستاره از اهمیت زیادی برخوردار است. هر یک از قسمت‌های مختلف مراکز اقامتی در مراحل ساخت خود دارای ضوابط و قوانین منحصر به فردی هستند.

نظارت بر روی طراحی و اجرا انواع هتل‌های اقامتی ستاره نقش مهمی در دریافت ستاره ایفا می‌کند؛ بنابراین برای دریافت ۵ ستاره کامل باید در مورد قسمت‌های مختلف هتل مانند اتاق‌ها، لابی، مراکز تفریحی، غذاخوری، فروشگاهی و غیره تمامی اصول را رعایت کنید. برخی از ضوابط طراحی هتل ۵ ستاره به صورت جهانی مطرح می‌شوند.

در این شرایط تمامی مراکز اقامتی ۵ ستاره در سراسر دنیا دارای اصول مشخصی هستند؛ اما گروهی دیگر از ضوابط موجود در این زمینه به طور اختصاصی برای هر کشور تعریف می‌شوند. گرفتن ۵ ستاره کامل توسط یک هتل به رعایت تمامی اصول و قواعد مورد نظر در قسمت‌های کوچک و بزرگ مربوط است؛ بنابراین از مهم شمردن جزئیات در این زمینه غافل نشوید.

 

طراحی هتل ۵ ستاره چه استانداردهایی دارد؟

مجموعه گسترده‌ای از ضوابط و قوانین برای طراحی و اجرا قسمت‌های مختلف هتل ۵ ستاره وجود دارد؛ بنابراین برای به کارگیری آن‌ها باید آشنایی خوبی با موارد مطرح شده در این زمینه داشته باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین قواعد در طراحی هتل ۵ ستاره را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم تا با دیدی بازتر در این زمینه عمل کنید.

  1. عایق بودن یوار مشترک بین واحدهای اقامتی از نظر صدا یکی از مهم‌ترین اصولی است که برای هتل ۵ ستاره باید به آن توجه کنید؛ همچنین حداقل ضخامت دیوار نامبرده باید ۹ سانتی‌متر در نظر گرفته شود.
  2. طراحی تمامی واحدهای اقامتی در هتل‌های ۵ ستاره را به گونه‌ای انجام می‌دهند که از نور طبیعی بهره‌مند شوند؛ بنابراین بحث معماری و عمران در ابتدا ساخت هتل اهمیت زیادی دارد.
  3. تراس یا بالکن برای واحدهای اقامتی تا حد امکان باید در نظر گرفته شود؛ همچنین عدم اشراف اتاق‌ها به یکدیگر از سمت تراس یکی دیگر از اصول مهم در طراحی هتل ۵ ستاره است.
  4. سوئیت‌های موجود در هتل‌های ۵ ستاره باید دارای فضای نشیمن و اتاق خواب جداگانه باشند؛ همچنین وجود تجهیزات کامل در هر یک از این فضاها برای داشتن طراحی یک هتل لوکس الزامی است.
  5. وجود موقعیت‌های مختلف برای کمد و جا چمدانی در طراحی هتل‌های ۵ ستاره دیده می‌شود؛ به طوری که وجود محفظه‌‌ای با حداقل عمق 60، ارتفاع 200 و طول 160 سانتی متر الزامی است.
  6. حداقل تعداد اتاق برای طراحی هتل ۵ ستاره ۱۰۰ واحد اقامتی است؛ البته برای موقعیت‌های خاص مانند احداث هتل در مکان‌های کم تردد یا محدودیت فضا با توجه به نظر کارشناس می‌توان این عدد را کاهش داد.
  7. با در نظر گرفتن اصول ساخت هتل‌های ۵ ستاره تشکیل دادن حداقل ۳۰ درصد اتاق‌ها توسط واحدهای اقامتی دو نفره و حداقل ۱۵ درصد توسط واحدهای تک نفره الزامی است.
  8. اتاق‌های تک نفره و دو نفره به ترتیب دارای حداقل مساحت ۱۴ و ۱۷ متر مربع هستند؛ اما با توجه به نظر کارشناس می‌توان بزرگی هر یک از این اتاق‌ها را کاهش یا افزایش داد.
  9. محیط‌های ورزشی موجود در هتل‌های ۵ ستاره حداقل ۵ الی ۱۰ درصد کل فضا را به خود اختصاص می‌دهند. ابعاد و اندازه در طراحی و اجرا دیگر قسمت‌های هتل نیز از قواعد منحصر به فرد خود پیروی می‌کند.
  10. طراحی و اجرا راهروهای موجود در هتل‌های ۵ ستاره از قواعد منحصر به فردی در زمینه استفاده از وسایل دکوراتیو در ارتفاع مناسب بهره می‌برد.

طراحی هتل ۵ ستاره

 

طراحی هتل ۵ ستاره برای پارکینگ چگونه است؟

پارکینگ به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکردی هتل‌های ۵ ستاره شناخته می‌شود که باید به اصول مشخصی طراحی و ساخته شود. وجود حجم یا گنجایش متناسب با تعداد واحدهای اقامتی موجود در هتل یکی از مهم‌ترین اصول در این زمینه است؛ به طوری که حداقل یک گنجایش برای هر یک از واحدها در نظر گرفته شود.

وجود تمامی اقدامات امنیتی مانند دوربین‌های مداربسته و دزدگیر در قسمت‌های مختلف پارکینگ هتل ۵ ستاره الزامی است؛ همچنین سیستم اطفا حریق در فاصله ۱.۵ متری از هم برای تجهیز پارکینگ پیشنهاد می‌شود. روشنایی از دیگر اصول طراحی برای پارکینگ هتل‌های ۵ ستاره است؛ به گونه‌ای که در هر موقعی از شبانه روز امکان استفاده از پارکینگ به راحتی وجود داشته باشد.

خط کشی منظم یکی دیگر از اصول مهمی است که در طراحی هتل ۵ ستاره باید به آن توجه کنید؛ به طوری که وجود خط‌های پررنگ برای نشان دادن هر یک از جایگاه‌های پارک جهت آگاهی بیش‌تر افراد الزامی است. در سمت مقابل مسیرهای ورودی و خروجی از پارکینگ باید به وسیله خط کشی مشخص شوند.

 

 

در هتل‌های ۵ ستاره راهروها به چه صورت طراحی می‌شوند؟

در طراحی قسمت‌هایی مانند راهرو که استفاده عمومی میهمانان وجود دارد باید ظرفیت مناسبی به کار گرفته شود؛ به طوری که برای تعیین فضا کافی باید استفاده تمامی میهمانان طبقه در طراحی راهرو را در نظر بگیرید؛ همچنین کفپوش‌های به کار رفته در کف راه پله باید به گونه‌ای باشد که امنیت میهمانان هنگام رفت و آمد حفظ شود.

دکوراتیو بودن کفپوش راه پله از دیگر نکات مهم در طراحی هتل‌های ۵ ستاره است؛ بنابراین با توجه به دکوراسیون قالب داخلی می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. نصب تابلوهای آویزان بر روی دیوار باید در ارتفاع مناسبی از سطح زمین انجام شود؛ همچنین محتوا و مضمون تابلوها هماهنگ با محیط عمومی باشد.

 

 

طراحی لابی هتل‌های ۵ ستاره از چه اصولی پیروی می‌کند؟

لابی یکی از قسمت‌های مهم هتل و مراکز اقامتی مختلف محسوب می‌شود که در طراحی آن باید اصول مشخصی را رعایت کنید. طراحی هتل ۵ ستاره در قسمت لاوی باید به گونه‌ای باشد که مراجعه کننده پس از ورود مسیرهای مشخصی برای رفتن به قسمت‌های مختلف داشته باشد؛ همچنین وجود درب ورود و خروج به صورت جداگانه برای لابی الزامی است.

لابی در بعضی مواقع پذیرش یا تحویل اتاق‌های هتل ازدحام و شلوغی زیادی را پشت سر می‌گذارد؛ بنابراین برای داشتن اصول کافی در طراحی لابی هتل ۵ ستاره باید حداکثر استفاده میهمانان را در نظر بگیرید. وجود مبلمان مناسب با توجه به دکوراسیون داخلی برای انتظار مراجعه کنندگان الزامی است.

 

سخن پایانی

طراحی هتل ۵ ستاره با توجه به اصول مشخصی در اجرا و ساخت قسمت‌های مختلف مراکز اقامتی انجام می‌شود؛ به طوری که دریافت ستاره‌های مورد نظر به رعایت این اصول و قواعد بستگی دارد. هتل‌های ۵ ستاره به عنوان یکی از مراکز اقامتی لوکس شناخته می‌شوند که همین موضوع نیازمند رعایت اصول ویژه‌ای در طراحی آن‌ها است.

قسمت‌های مختلف هتل مانند پارکینگ، لابی، راهروها، واحدهای اقامتی، مراکز تفریحی و غیره در هتل‌های ۵ ستاره دارای اصول طراحی و اجرای مشخصی هستند. طراحی اتاق‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که راحتی میهمان در بالاترین سطح خود قرار گیرد.

تعداد واحدهای اقامتی دو نفره، تک نفره و سوئیت‌ها با توجه به مساحت کلی هتل تعیین می‌شود؛ همچنین قسمت‌های عمومی هتل مانند راهروها، لابی و پارکینگ باید ظرفیت کافی برای استفاده همگانی میهمانان داشته باشند.

 

طراحی هتل ۵ ستاره

 

سوالات متداول

  1. طراحی هتل‌ ۵ ستاره به چه صورت انجام می‌شود؟ مراکز اقامتی لوکس مانند هتل‌های ۵ ستاره دارای ضوابط مشخصی در هر یک از قسمت‌های خود هستند.
  2. حداقل تعداد واحد اقامتی مورد نیاز برای ثبت هتل ۵ ستاره چقدر است؟ حداقل تعداد موجود ۱۰۰ اتاق در نظر گرفته شده است که با توجه به نظر کارشناس می‌توان آن را به عدد پایین‌تر کاهش داد.
  3. درصد اتاق‌های تک نفره و 2 نفره نسبت به کل هتل چقدر است؟ اتاق‌های 2 نفره ۳۰ درصد و تک نفره ۱۵ واحدهای اقامتی هتل را تشکیل دهند.

 

 

طراحی هتل ۵ ستاره اهمیت استانداردهای مهم طراحی لابی طراحی پارکینگ طراحی راهروها
توضیحات رسیدن به حد بالایی از کیفیت در خدمت‌رسانی به میهمانان و دریافت ۵ ستاره کامل وجود دیوار عایق صوتی با حداقل ضخامت ۹ سانتی‌متر بین دیوارهای مشترک، ۱۵ درصد اتاق‌ها نفره و ۳۰ درصد اتاق‌ها 2 نفره، واحدهای ورزشی ۵ تا ۱۰ درصد کل مساحت دارای درب ورود و خروج جداگانه، در نظر گرفتن حداکثر شلوغی ممکن، راهنماهای مسیر برای هدایت به سمت قسمت‌های مختلف هتل، وجود مبلمان راحت و مطابق دکوراسیون دارای گنجایش کافی برای تمامی میهمانان، خط کشی منظم برای جایگاه‌های پارک و مسیرهای ورود یا خروج، نورپردازی و دوربین مداربسته کفپوش مطابق با دکوراسیون داخلی و تامین کننده امنیت افراد، تابلو دکوراتیو در فاصله حداقل یک متری زمین، داشتن ظرفیتی برای گنجایش حداکثر شلوغی ممکن

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *