طراحی ساختمان تجاری

فهرست مقاله "طراحی ساختمان تجاری"

آیا به دنبال طراحی و اجرا ساختمان تجاری با حداکثر بازدهی و جذب بالا مشتریان هستید؟ برای رسیدن به یک طراحی اصولی در این زمینه باید عوامل متعددی مانند هدف ساخت، نیاز مشتری و بودجه را در نظر بگیرید. اجرا و طراحی ساختمان تجاری با مسکونی تفاوت‌های زیادی دارد؛ به طوری که در تمامی مراحل می‌توانید تفاوت‌های قابل مشاهده‌ای را حس کنید.

متریال و مصالح ساختمانی به کار رفته در مجتمع‌های تجاری پیشرفته و کیفیت بالاتری دارند؛ همچنین هدف در طراحی ساختمان تجاری جذب حداکثری مشتری و تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان است.

تمامی ساختمان‌های تجاری با هدف ارائه کالا یا خدمات منحصر به فردی با توجه به موضوع مورد نظر احداث می‌شوند؛ بنابراین اگر به دنبال طراحی ساختمان تجاری به صورت اصولی هستید ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

طراحی ساختمان تجاری

طراحی ساختمان چه تجاری چه اهمیتی دارد؟

ساختمان‌های تجاری به عنوان یکی از پرکاربردترین سازه‌های موجود در موقعیت‌های مختلف شناخته می‌شوند؛ بنابراین طراحی ساختمان تجاری از برخی اصول منحصر به فرد در سطح جهانی پیروی می‌کند. ساختمان‌های تجاری با دیگر سازه‌های رایج مانند ساختمان‌های مسکونی تفاوت‌های زیادی دارند.

برای طراحی و ساخت ساختمان‌های تجاری اهداف و سطح نیاز کاربران مورد توجه قرار می‌گیرد؛ همچنین امکان ترکیب ساختمان‌های تجاری و اداری با یکدیگر وجود دارد تا در کم‌ترین امکانات ممکن بیش‌ترین بازدهی را داشته باشید. هر یک از قسمت‌های مختلف ساختمان‌های تجاری مانند فروشگاه‌ها، هایپر مارکت‌ها و غیره در ساختمان‌های تجاری دارای اصول طراحی منحصر به فردی هستند.

برای طراحی ساختمان تجاری مجموعه‌ای از چندین مهندس ناظر با در نظر امکانات و سطح نیاز بهترین حالت ممکن را به کار می‌گیرند. برخی از ساختمان‌های تجاری دارای قسمت‌های منحصر به فردی مانند بازی کودکان برای راحتی والدین هستند؛ همچنین تامین امنیت و زیبایی ساختمان‌های تجاری از دیگر اصولی است که در طراحی به آن توجه زیادی می‌شود.

 

 

تفاوت سبک طراحی ساختمان مسکونی و تجاری چیست؟

طراحی ساختمان‌های مسکونی و تجاری در تمامی زمینه‌ها تفاوت زیادی با یکدیگر دارند؛ به طوری که برای اجرا و ساخت مجتمع‌های تجاری نسبت به مسکونی باید طراحی بزرگ‌تر و پیچیده‌تری انجام شود. این موضوع به دلیل رفت و آمد و استفاده گسترده‌تر از مجتمع‌های تجاری نسبت به ساختمان‌های مسکونی است.

مصالح به کار رفته در طراحی و اجرا تمامی قسمت‌های ساختمان‌های تجاری مانند نسبت به مجتمع‌های مسکونی تا حدود زیادی متفاوت هستند؛ به طوری که در طراحی واحدهای تجاری باید به جلب توجه مخاطبان توجه بیش‌تری شود. عوامل دیگری مانند نورپردازی و استفاده از وسایل دکوراتیو برای تحت تاثیر قرار دادن مراجعه کنندگان مشاهده می‌شود.

مقررات و اصول طراحی برای ساختمان‌های تجاری نسبت به مسکونی دشواری بیش‌تری دارد؛ بنابراین برای اخذ مجوز ادامه ساخت و ساز در مجتمع‌های تجاری باید اصول گسترده‌تری را رعایت کنید. این موضوع به تعداد مراجعه کنندگان و رفت و آمد بیش‌تر ساختمان‌های تجاری نسبت به مسکونی برمی‌گردد.

طراحی ساختمان تجاری

 

طراحی ساختمان تجاری با چه هدفی انجام می‌شود؟

در اولین اقدام برای طراحی ساختمان تجاری باید سطح نیاز و نوع ارائه کاربری در نظر گرفته شود؛ زیرا در این گونه از مجتمع‌ها معمولاً یک محصول یا خدمت در شکل‌های متفاوت به افراد عرضه می‌شود. برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب در طراحی ساختمان‌های تجاری باید سطوح نیاز جزئی و اساسی را به همراه یکدیگر در نظر بگیرید.

در مرحله بعدی از طراحی ساختمان تجاری باید سطح نیاز مشتری در نظر گرفته شود؛ به طوری که جواب دادن به سوال چرا مراجعه کننده به این ساختمان تجاری آمده است قسمت زیادی از طراحی را روشن می‌کند. استفاده از مکانات و مساحت موجود برای نشان دادن حداکثری کالا یا خدمات به مشتری از دیگر اهداف طراحی ساختمان تجاری محسوب می‌شود.

 

در طراحی ساختمان تجاری چه مواردی اهمیت دارند؟

طراحی و اجرا ساختمان‌های تجاری فرایند پیچیده‌ای است که طبق مراحل مشخصی انجام می‌شود. نکات مهم در تمامی مراحل ساخت ساختمان‌های تجاری در توسط کارفرمایان و مهندسین ناظر به کار می‌روند. در نظر گرفتن این عوامل برای کسب مجوز شروع به کار ساختمان‌های تجاری الزامی است؛ بنابراین در ادامه مهم‌ترین نکات طراحی ساختمان تجاری را بررسی می‌کنیم.

نما بیرونی منحصر به فرد

طراحی اصولی نمایی که از مهمترین بخش‌های ساخت ساختمان‌های تجاری است که نقش زیادی در جلب توجه مخاطبان ایفا می‌کند. به کارگیری متریال و رنگ‌های مختلف با توجه به محتوا و مضمون ساختمان تجاری به گونه‌ای انجام می‌شود که بیش‌ترین بازدهی را در طول زمان داشته باشد. وجود سبک طراحی مدرن برای نما بیرونی اغلب ساختمان‌های تجاری پیشنهاد می‌شود.

 نورپردازی داخلی

اگر به دنبال ایجاد حس کشش و جلب توجه مخاطبان به ساختمان تجاری خود هستید باید از نورپردازی کافی در محیط داخلی استفاده کنید. در نظر گرفتن نقاط کور و بهره‌مند از نور طبیعی به شما در بالانس کردن میزان نور فضا داخلی کمک زیادی می‌کند. استفاده از رنگ‌های منحصر به فرد با توجه به مضمون ساختمان در شدت مناسب مهمی هستند که در نورپردازی داخلی به آن‌ها توجه می‌شوند.

بهره‌مندی از نور طبیعی

صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از مهمترین اصولی است که در طراحی انواع ساختمان‌های مختلف مانند تجاری دنبال می‌شود؛ بنابراین استفاده از پنجره‌هایی در ابعاد بزرگ جهت به کارگیری نور خورشید برای روشن کردن محیط داخلی کی از نکات مهم در طراحی ساختمان تجاری است. به کارگیری طراحی نما ‌ اصولی در استفاده از نور طبیعی کمک زیادی به شما می‌کند.

متریال ساخت

استفاده از مصالح ساختمانی و متریال با کیفیت و پیشرفته در طراحی ساختمان تجاری یکی دیگر از اصول مهمی است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به آن توجه کنید. ساختمان‌های تجاری در اغلب موارد با سایز و تعداد طبقات بالاتر نسبت به مجتمع‌های دیگر مانند اداری و مسکونی ساخته می‌شوند؛ بنابراین به کارگیری متریال ساخت با دوام و کیفیت بالا برای تضمین طول عمر و امنیت ساختمان الزامی است.

بهبود جلوه بصری

استفاده از فضاهای مختلف برای بازی کودکان و گذراندن اوقات فراغت در ساختمان‌های تجاری یکی از اصول مهمی است که همواره تاکید زیادی بر روی آن می‌شود؛ به خصوص قسمت بیرونی و اطراف ساختمان تجاری با استفاده از یک فضا سبز و محلی برای نشیمن و استراحت افراد بازدهی بیش‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از یک کافه یا غذاخوری ایده کارآمد دیگری در این زمینه محسوب می‌شود.

تقویت سطوح ایمنی

مکان‌های پرتردد انند ساختمان‌های تجاری در صورت ازدحام در جمعیت و بروز مشکلاتی مانند آتش سوزی یا زلزله طرات جانی و مالی متعددی را ایجاد می‌کنند؛ بنابراین برای طراحی ساختمان تجاری باید تمامی اقدامات لازم برای کاهش خطرهای جانبی در این زمینه لحاظ شوند. وجود سیستم اطفا حریق و درب‌های خروج اضطراری در نقاط مختلف ساختمان تجاری از مهم‌ترین نکات در این زمینه هستند.

تناسب و هماهنگی

اصل دیگری که در طراحی ساختمان تجاری باید به آن توجه شود وجود تناسب بین فضاهای به کار رفته در نقاط مختلف مجتمع است؛ به طوری که اختمان‌های تجاری با سایز بزرگ باید از فضاهای عمومی مانند راهرو و پارکینگ بزرگتری بهره‌مند شوند. برای رسیدن به یک طراحی اصولی برای ساختمان‌های تجاری باید حداکثر ظرفیت احتمالی برای تعیین مساحت مورد نظر را حساب کنید.

 

طراحی ساختمان تجاری

هزینه طراحی ساختمان تجاری

تعیین مقدار ثابت و مشخص برای طراحی و اجرا انواع ساختمان‌های تجاری امکان‌پذیر نیست؛ زیرا معیارهای متعددی مانند مساحت مجتمع مورد نظر و خدمات ارائه شده در ساختمان بر روی هزینه نهایی تاثیر می‌گذارند. متریال استفاده شده در طراحی و اجرا قسمت‌های مختلف ساختمان تجاری از مهم‌ترین عوامل در این زمینه محسوب می‌شود.

اگر به دنبال طراحی ساختمان تجاری در شیک‌ترین حالت خود هستید باید هزینه‌های بیش‌تری بابت اجرا نما منحصر به فرد، نورپردازی داخلی، فضاهای تفریحی و غیره بپردازید؛ البته توجه داشته باشید که با صرف هزینه بیش‌تر برای داشتن یک ساختمان تجاری با طراحی اصولی می‌توانید تعداد مشتریان و مخاطبان خود را بالاتر ببرید.

 

سخن پایانی

طراحی ساختمان تجاری طی مراحل مشخصی انجام می‌شود که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید عواملی مانند هدف ساخت، نیاز مشتری و بودجه خود را در نظر بگیرید. ساختمان‌های تجاری در انواع مختلفی اخته می‌شوند که برای داشتن یک طراحی اصولی باید عوامل متعددی را الگو کار خود قرار دهید.

تفاوت‌های زیادی بین طراحی و اجرا ساختمان‌های تجاری با مسکونی یا اداری وجود دارد؛ به طوری که در این مجتمع‌ها هدف بر روی کسب رضایت مشتری و جذب حداکثری مخاطبان است. در این شرایط با استفاده از متریال‌های پیشرفته و ویژگی‌های منحصر به فرد مانند نورپردازی داخلی می‌توانید به هدف خود برسید.

 

 

سوالات متداول

  1. تفاوت ساختمان تجاری و مسکونی چیست؟ این 2 گزینه در بسیاری از زمینه‌ها مانند مصالح به کار رفته، رعایت اصول مشخص و هدف طراحی تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند.
  2. هدف از طراحی ساختمان تجاری چیست؟ عرضه نیازهای مشتریان و جذب مخاطبان در حداکثر حالت ممکن هدف طراحی ساختمان‌های تجاری است.
  3. طراحی و اجرا ساختمان تجاری چقدر هزینه می‌برد؟ تعیین مقدار نهایی و دقیق این موضوع امکان‌پذیر نیست و به عواملی مانند متراژ، سطح مورد نظر و ارائه خدمات بستگی دارد.

 

 

طراحی ساختمان تجاری اهمیت هدف تفاوت مسکونی و تجاری عوامل مهم هزینه
توضیحات جذب حداکثری مشتریان و بازدهی بالا ساختمان تجاری ارائه خدمات یا کالا با توجه به نیاز مشتری در بهترین حالت ممکن تفاوت‌های عمده در زمینه‌های مختلف مانند متریال ساخت، هدف طراحی و رعایت اصول پیچیده‌تر نور پردازی داخلی، استفاده از نور طبیعی، افزایش سطح ایمنی، متریال ساخت وابسته عواملی مانند متراژ، نوع خدمات و کالا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *